donderdag 26 september 2013

Een introductie van Commercieel schrijven zodat je een extra inkomstenbron genereert.

Een introductie van Commercieel schrijven

zodat je een extra inkomstenbron genereert.



Commercieel schrijven of zakelijk schrijven klinkt misschien minder interessant dan het schrijven van verhalen of artikelen. Toch is dit een lucratief vel als je van plan bent een extra centje bij te verdienen. De wereld van commercieel schrijven is spannend.

Er is een grote behoefte aan copywriter en het schrijven betaalt goed. Commercieel schrijven is freelance schrijven maar dan voor bedrijven. Je schrijft teksten voor een klant zodat de klant beter hun potentiële klanten kunnen bereiken.Je kan dat doen via persberichten, advertenties, brochures, catalogussen, nieuwsbrieven, website advertenties, Scripten, mail campagnes, enz.

Een commercieel schrijver kan parttime werken of fulltime werken en als je besluit om het deeltijds te doen is dit een goede manier om je inkomstenbron aan te vullen. Ik praat nu vanuit mijn eigen ervaring, voor een artikel van osngeveer 350 woorden krijg je al snel 4 euro. Ik zelf schrijf er zo´n 8 per uur du dat houdt in dat ik er 25 euro per uur mee kan verdienen.

Indien je een persbericht schrijft dan betaalt dit als nel 50 euro per goed gekeurd artikel. Commercieel schrijven is totaal anders dan creatief schrijven. Iedereen kan het beginnen en je hoeft er geen cursus voor te volgen.

Bedrijven zien je graag komen als commercieel schrijver aangezien je gokdoper bent dan een professionele schrijver en je bent flexibeler inzetbaar. Het enigste wat je nodig hebt is een internetverbinding, een werkruimte en een telefoon.





Website
Je kan een website maken om je zelf voor te stelen aan bedrijven. Geef daar een korte beschrijving van wat je zoals in je mar hebt en presenteer je schrijfvaardigheid. Vertel op de site wie je bent, schrijf foutloos en maak geen spelfouten. Publiceer artikelen van jou op die website en laat zien dat je ook bereid bent om commercieel schrijfwerk te doen.


Visitekaartjes
Laat je visitekaartjes maken bijvoorbeeld bij Vista Print zodat je deze aan potentiële klanten kan geven. Zet het visitekaartje online op je website of je blog. Zet er niet te veel informatie op alleen je contactgegevens aan de ene kant en aan de andere kant je diensten die je aanbiedt.


Hoe vindt je commerciële opdrachten?
  • Vertel iedereen dat je een commercieel schrijver bent in je omgeving. Vertel het de bankdirecteur, je familie, in je sociale omgeving, mensen die je ontmoet in restaurants of een bar. Deel je visitekaartjes uit op publieke plaatsen en bij bedrijven.
  • Maak je ebsite en verkoop je diensten 24 uur per dag
  • Wordt lid van nationale freelance groepen ze betalen allemaal jou commercieel schrijfwerk. Indien je Engels of een andere buitenlandse taal kent, dan kan je je hier aanmelden.
  • Je kan commercieel schrijven over allerlei thema´s, liefde, samenleving, tuinieren of politiek. Schrijf in alle categorieën iets op je website dat trekt alleen maar meer klanten.
  • Gebruik de sociale media zoals Facebook en Twitter om je zelf te promoten. Zet elke week een nieuwsbrief op je website maar ook op de sociale media sites.
  • Je kan ook je zelf aanbieden aan bedrijven en je brief begeleiden met enkele van je reeds eerder gepubliceerde artikelen.

Het bepalen voor een tarief voor jou artikel kan je op sommige sites zelf doen. Je moet dan incalculeren hoeveel uur je er aan besteed hebt en wat je denkt dat het artikel waard is. Interviews en onderzoeken hebben natuurlijk meer uren nodig dan een gewoon artikel over de liefde. Indien je een artikel aanbiedt waarover je vier uur hebt gedaan en je vraagt 10 euro per uur, dan kan je het aanbieden voor 40 euro. Geld is natuurlijk altijd leuk maar pas op dat je niet te hoog inzet.
  • Indien je geloofsbrieven schrijft dan krijg je daar goed voor betaald.
  • Hoe meer je schrijft hoe beter je wordt en je de kneepjes van het vak te pakken krijgt.
  • Bouw een reputatie op van erkenning en met name online. Indien je al duizenden lezers hebt weten te bereiken dan komt het wel goed met je
  • Schrijf over je passies
Commerciële schrijvers en freelancers worden regelmatig ingehuurd door bedrijven. Er is grote vraag naar vooral voor professionele diensten en teksten maken voor bedrijven en web winkels.
Ik schrijf persoonlijk onder mijn pseudoniem Vandollum end aar blijf ik ook bij. Het persoonlijke contact met redacteuren en klanten benader ik als me zelf. Indien je anonimiteit wilt houden is een pseudoniem wel aan te raden.


Copyright is heel belangrijk!



Zorg ervoor dat je artikelen met copyright zijn beschermd Als je echt professioneel bezig gaat dan registreer je bij een Copyright bureau. Dat kost zo ongeveer 30 euro per jaar. Indien je dit hebt geregistreerd dan mag niemand je werk kopiëren, reproduceren, verspreiden of verkopen het alleenrecht ligt bij jou!

Train je zelf door mee te doen aan allerlei schrijfwedstrijden.
Je wordt er beter door, meer professioneel

Enkele sites voor commercieel schrijven
Great Content
Textbroker
Linkes in Writing Jobs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten