maandag 21 oktober 2013

Je verstoppen achter een glimlach of lachen omdat je het wilt


Je verstoppen achter een glimlach of lachen omdat je het wilt



Ik heb me jarenlang achter een glimlach verstopt. Indien ik niet lachte dan maakte mijn familie zich mteen zorgen en vroegen of er iets mis was. Iedereen associeerde mij met mijn glimlach het behoorde tot de essentie van Vandollum. Mensen rekenden op mijn glimlach ongeacht hoe ik me voelde.Lachjes zijn voor anderen onschuldige bewegingen van het gelaat. De lach verbergt wat er echt gaande is in onze geest. We worden volledig afgerekend als vrouw als we die paar kleine spiergroepen in ons gelaat niet gebruiken. Vrouwen lachen zelfs als ze boos zijn, als ze gespannen zijn, als we met de kinderen spelen en als we aan het werk zijn. De glimlachende vrouw is een archetype.

Kijk maar naar de televisie en naar reclames. De glimlach van vrouwen verlichten vele levens.
Vaak zie ik vrouwen die lachen met hun automatische piloot. Ik vraag me dan af of het een natuurlijke lach is of een geforceerde lach. Genetisch wordt bepaald of we trekken van onze ouders hebben meegekregen en de bonafide sociale glimlach wordt ons al als baby aangeleerd.
Als baby´s een halfjaar oud zijn lachen ze al op commando.

Lachen gaat gepaard met vreugde, opluchting en amusement. Het uiten van positieve emoties. tegenwoordig lachen mensen als ze bang zijn, beschaamd, boos of om pijn en verdriet te verbergen.
Kijk naar al die lachende stewardessen, de receptionistes, de winkelbediendes die lachen naar de klant omdat er anders een onweerswolk boven hun hoofd hangt. Er wordt verwacht dat je lacht om aan je sociale en economische ladder te voldoen.
Vandaag zei hier de eigenaresse van het parkje:

He Vandollum waarom lach je niet, ben je hem verloren?

Ik was hem inderdaad even verloren,hij was verdwenen en de trekken rondom mijn mond werden weer hard. Ik heb hem nu weer terug en ben ervan overtuigd dat mijn lach een gezaghebbende lach is, een echte glimlach, altijd goed getimed en enorm krachtig.






Een glimlach kost niets
maar geeft heel veel
Duurt een kort ogenblik
maar de herinnering blijft voorgoed

Een tegengif voor problemen
het zonnetje in huis
Niet gestolen niet verzonnen
Puur uit empathie gegeven

Neem eens heel even de tijd in jou leven
en voldoe eens aan de behoefte van een ander
Een glimlach is lang zo slecht nog niet
Wat liefde geven aan elkander


Geen opmerkingen:

Een reactie posten