maandag 2 december 2013

Hardop denken en praten in jezelf doet ieder gezond mens

Hardop denken en praten in jezelf doet ieder gezond mens


We leven in een drukke, rumoerige wereld waarin we weinig stilte vinden.
Veel mensen wonen alleen of hebben hun partner verloren waardoor ze meer met zichzelf geconfronteerd worden. Je kan televisie kijken of naar muziek luisteren maar je hebt niemand om mee te praten.

Indien je eenzaam bent kan je in isolement geraken en misschien wel jezelf gaan verwaarlozen.
Er is niemand in jouw omgeving waarmee je kunt praten, dus blijft er niks anders over om met jezelf te praten. Ik doe het vaak genoeg en heb da eigenlijk mijn hele leven lang al gedaan. Ik overleg met mezelf, vertel mezelf dingen en bespreek met mezelf dingen.

Het verlicht de eenzaamheid en het maakt je zelfs slimmer. Je kan je gedachten ordenen van die dag en je beslissingen overwegen.Waarom zou je wachten op de complimenten van een ander als je ze zelf kan geven? Ik zeg zelf vaak genoeg tegen me zelf dat ik er goed uit zie of dat ik iets goed heb geschreven. Misschien ben je wel een paar kilo afgevallen of heb je iemand blij gemaakt? Allemaal redenen om je zelf te complementeren. ben eens trots op jezelf als niemand anders het is.
Vaak heb je moeite om een besluit te nemen ene en dialoog met jezelf kan je helpen bij je besluit. Het werkt effectief als je de voordelen en nadelen opnoemt en ook benadrukt waarom de een beter is als de ander. Tijd om een interessante dialoog met jezelf te hebben en kijken vanuit welke hoek vandaag weer de wind waait. maak een compromis met jezelf of verzoen je met jezelf. Kijk wat je behoeften zijn of kijk naar de verwachtingen van anderen.

Hoe vaak ben je niet bezig met:


Wat kook ik vandaag, welk present moet ik die kopen, wat staat mij te wachten op mijn werk, waar gaan we dit jaar op vakantie, welke boodschappen zijn er in de aanbieding en ga zo maar door.

Overleg met je zelf en hou vaker een interne dialoog.

Mensen verklaren me wel eens voor gek maar ik doe het andersom ook. Wat is er zo vreemd dat je me wel eens hoort mompelen. Ik ben dan gewoon hardop aan het nadenken, een interne dialoog aan het voeren. het is goed voor mijn geestelijke gezondheid en het heeft me al vaak uit stress volle situaties gehaald. Indien we met zaken blijven zitten dan kan dit weer leiden tot extra stress.


Voor mij is hardop denken en praten met mezelf een soort overlevingsstrategie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten