donderdag 21 november 2013

Afscheid van je trouwste maatje! Het meest pijnlijke moment van het afscheid in beeld gebracht!

Afscheid van je trouwste maatje!

Het meest pijnlijke moment van het afscheid in beeld gebracht!

 
 



Een hond is voor velen meer dan een vrolijk kwispelende viervoeter, het is een maatje voor het leven. Die vriendschap kan ontzettend diep gaan. Er is dan ook geen pijnlijker moment denkbaar dan het moment waarop de wegen tussen het baasje en het dier zich definitief scheiden.
 
 
Fotografe Sarah Beth maakte dan ook een indrukwekkende fotoreeks van dit moment, deze laatste minuten van samenzijn tussen de mens en het bewuste dier waaruit blijkt dat dieren expressies kennen die onze ziel herkent.
 
 
Want ook het dier heeft moeite met dit afscheid, dit valt in de ogen en de algemene expressie te lezen. Ik heb zelf een tijd geleden alweer afscheid moeten nemen van mijn Yorki, een moment dat ik me nog steeds voor de geest kan halen – een moment dat ik ook nooit meer vergeet – want die vriendschap zat diep, was onvoorwaardelijk en kende geen materiele grenzen.
Het dier was waar ik was, ging waar ik ging, en wel of geen mooi huis, die trouwe en onderzoekende ogen keken er allemaal dwars doorheen. Een ieder die een dier heeft om van te houden weet waar ik over praat en wat een mens voelen kan als men bij thuiskomst stuit op zoveel vrolijke en vooral echte vriendschap, liefde, loyaliteit en onbevangenheid.
 
 
 
Een ieder die van dieren houdt zal deze fotoreportage dan ook niet snel vergeten.

Vriendschappen zijn er natuurlijk in alle soorten en maten, maar de vriendschap van een dier overstijgt maar al te dikwijls de vriendschap van een mens, omdat deze schijnvormen van liefde maar al te vaak gebaseerd zijn op materiƫle kaders en verborgen verwachtingspatronen.
Deze zijn het dier vreemd, en daarom heb ik van de stelling ‘wie de mens leert kennen, leert van de dieren te houden,’ inmiddels een hartenspreuk gemaakt.
Prachtige foto's van een hartverscheurend moment – de onverbrekelijke band van de liefde van het dier, die nog lang na het heengaan het hart in de greep houdt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten