donderdag 21 november 2013

In Japan bestaat het zogenaamde Kawaii !

In Japan bestaat het zogenaamde Kawaii !




Kawaii is een Japans woord wat veel gebruikt wordt in de anime en manga. het woordje zelf betekent lief, schattig zoals bijvoorbeeld bij een lief katje of ook tussen twee geliefden.
 In de anime wereld heeft het woord een grotere betekenis, zoals liefde weergeven, goedheid, schoonheid en erotiek. Wat dan vooral gebruikt wordt in de Kawaii zijn de grote ogen.
Japanse vrouwen die kawaii gedrag vertonen die kirren me een hoe stem, zo piepend giechelend. In japan wordt schattigheid verwacht van mannen en vrouwen en daarom scheert het merendeel van de mannen ook hun benen. De Japanse schattige lieflijke ronde gezichten, bijna kinderlijk. De vrouwen kijken daarbij nog onschuldig om schattigheid uit te stralen. De grote ogen is een teken van onschuld. Vrouwen bewerkstelligen dit door valse lange wimpers op te plakken, contactlenzen te dragen, valse oog make-up en doen zelfs ooglid correcties.Zelfs de pop sterren zien er schattig uit, acteurs op televisie en de modellen in tijdschriften.





De lollita mode in Japan draait ook meer om schattigheid an dat ze een mode trend vertegenwoordigen. Samen met de gotische stijl van de porseleinen pop lijkt alles schattig en onschuldig. De mode wordt gecreƫerd door linten, strikken, ruches, bloemen, petticoat's en parasols.










De sweet Lollita mode wordt ook door mannen gewaardeerd die zich omkleden tot vrouw, de zogenaamde kawaii vrouwen. Mannelijke entertainers dragen vrouwenkleding en treden op in nacht clubs. Ook deze mannen willen schattig aantrekkelijk zijn voor de Japanse maatschappij.






 


Zelfs grote bedrijven werken met het Kawaii principe, de overheid en andere instellingen.
Kijk naar Pokemaon, Pikachu. De Japanse bank Ashi gebruikt een soort Nijntje en de Japanse Post heeft Yu Pack als mascotte op de brievenbus. De publieke omroep heeft de schattige mascotte Domokun, de uniek ogende mascotte die zelfs op het internet een eigen leven is gaan leiden. Sanrio, het grote bedrijf achter Hello Kitty is ook wereldwijd een succes geworden. De Kawaii zie je ook terug in kindermode waar gebruik wordt gemaakt van allerlei pastel tinten en ruches.






Pokemon Pikachu Domokun


Hello Kitty

De kawaii industrie is een subcultuur in Japan een belangrijk onderdeel van de maatschappij. Het is waanzinnig populair en zelfs wereldwijd wordt het een modeverschijnsel. De kawaii personages zoals Hello Kitty komen terug bij mobiele telefoons en hun accessoires. Het ministerie van Buitenlandse Zaken erkend ook de kracht van 18 jarige meisjes die de Kawaii promoten in het buitenland. De wereldwijde omzet van de Kawaii industrie kan mens chatten op zo'n 5 miljard.
Ook andere landen zoals de Filipijnen, Thailand, Singapore en Vietnam nemen de Kawaii traditie over. Het concept is een wereldwijd fenomeen die de schattigheid van Japan moet promoten.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten