zondag 10 november 2013

Hoe sterk is niet de kracht van begrip !

Hoe sterk is niet de kracht van begrip !



INDIEN JE OVER ANDEREN OORDEELT HOEF JE JEZELF NIET TE DEFINIËREN

Ik zat gisteravond zo te denken over begrip hebben voor mensen. Wat is eigenlijk begrip hebben of tonen en hoe ga je er mee om? Ik ben toen ik jonger was altijd wel iemand geweest die iedereen gewoon mijn ongezouten mening gaf. maakte niet uit in welke stemming ze waren of in welke stemming ik ze door mijn uitingen bracht. natuurlijk gaat dit gedrag gepaard met veel emoties en uitbarstingen die niet goed zijn voor beide partijen. Ik rechtvaardigde mijn acties omdat ik dacht dt mensen dit gewoon verdiend hadden.

Indien iemand o mij af kwam, en dan praat ik over toen ik in de twintig was, kregen ze van mij mijn ongezouten mening. Ze kwamen ja om mijn mening aan te horen en verder dacht ik er niet over na.
Je wordt ouder en valt meteen met je bek op de grond, want dit gedrag heeft altijd een terugslag op je zelf. Je moest leren begrip te tonen voor een ander en begrip tonen om situaties samen op te kunnen lossen. Ik veranderde mijn houding pas na grote blunders en pijnlijke gebeurtenissen. Ik zag in dat veel van mijn oordelen niet terecht waren geweest,

Ik heb gisteravond de film van mijn leven even afgedraaid en dacht bij me zelf:

Was ik dat die dit allemaal heeft gezegd en gedaan ?

Ik ben een sociaal iemand met begrip en empathie voor de mensen om mij heen. Ik kan jullie levensverhalen vertellen van mensen aan de andere kant van de wereld, verhalen waarvan ik iedere detail nog weet omdat ik geluisterd heb. Ik heb me ontwikkeld tot een individu die begrip kan tonen voor zijn medemens door groei naar echte volwassenheid.

Begrip tonen voor de medemens betekent een luisterend oor hebben voor mensen in nood.
Mensen kunnen naar mij toekomen en hun verhaal doen en ik zal ze niet onderbreken.
Ze moeten zich vertrouwd voelen in de situatie en zo open zijn dat ze alles kunnen prijs geven.
Je krijgt zo helderheid over je medemens, je toont begrip.

Ik was vroeger veel te impulsief, dat geef ik toe, nog steeds wel een beetje maar niet als het gaat om essentiële zaken. je groeit als mens en je weet hoe je je moet opstellen ten opzichte van anderen. je rijpt in je leven en rijpheid gaat gepaard met vallen en opstaan.

Indien er iemand naar je toekomt voor begrip dan luister en geef de ander de kans om zijn of haar verhaal te doen. Het geven van advies aan een ander houdt in dat je jezelf eens in hun plaats moet zetten en dan pas oordelen over de situatie. Meningen zijn heel belangrijk en ook het vermelden er van.


Advies wat je iemand anders geeft moet anderen beter laten voelen en niet slechter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten