woensdag 6 november 2013

Wereldbeelden, wat zijn ze eigenlijk en wat zijn jouw wereld beelden

Wereld beelden, wat zijn ze eigenlijk en

wat zijn jouw wereld beelden



Het begrip wereldbeeld, wereldbeschouwing of maatschappijbeeld slaat op het algemene idee, dat de mensen hebben over de wereld, waarin we leven. Dit kan zijn het geheel aan op- en misvattingen omtrent het eigen bestaan van de mens, van de wereld en of van eventuele religieuze opvattingen kan hieronder worden gerekend. In de omgangstaal wordt er ook opvattingen over hoe de wereld zou moeten zijn mee bedoeld

Ik vraag me eigenlijk af wat een goede definitie van Wereldbeeld is?
Het wereldbeeld wat ons voorgeschoteld wordt kan waar zijn maar kan ook een leugen zijn. Neem je dit wereldbeeld bewust waar, gedeeltelijk, consistent of onbewust?


Ik denk dat een wereldbeeld wat iemand heeft geschapen wordt door je overtuigingen die jou in leven houden. Door jouw eigen bril zie je elke morgen weer die wereld die voor jou werkelijkheid is. Veel mensen accepteren gewoon eht wereldbeeld wat op hun netvlies staat. Onderzoek ej dit wereldbeeld wel eens en wat is jouw eigen beeld van de wereld.

Wereld beelden kunnen versterkt worden en gecreëerd wordend oor bijvoorbeeld geschiedenis, theologie, economie, politiek, rechten of psychologie. ik ben ook op zoek gegaan naar mijn eigen wereldbeeld, al een tijd terug en dat kan je alleen maar doen door belangrijke vragen aan je zelf te stellen.

Wat is er eigenlijk echt om ons heen? Wie zijn eigenlijk die mensen om je heen en tot welke relatie sta je met hen? Wat gebeurd er eigenlijk als iemand waarvan je houdt wegvalt? gaat hij naar een hogere dimensie of reincarneert diegene? Of daalt hij neer in de hel?

Een mens weet niet alles en dat kan ook helemaal niet je probeert gewoon te overleven in een proces van evolutie. Hoe weten we eigenlijk als je er goed over nadenkt wat goed of fout is, of God wel bestaat of niet bestaat of dat we wel of niet een keuze hebben in ons leven?

Ons eigen wereldbeeld is zo belangrijk in ons leven, het is fundamenteel. Ons wereldbeeld zorgt voor onze normen en waarden en alle acties die daaruit voortkomen.




Wereld beelden veranderen met de dag. Of dat nu door nieuwsberichten is, door religie of door wetenschap. Dat wat wij geloven en denken bepaalt welke invloeden wij toelaten in het leven en ook welke mensen wij toestaan in het leven. laten we eens een paar voorbeelden bekijken.


Iemand die met zijn hart leeft zal al snel zorgen voor anderen puur uit mededogen.
Indien jij denkt dat je beter bent dan een andere dan zal je als nel brutaal worden en andere rassen discrimineren.

Indien je denkt dat de wereld in verval is en dat de mensheid alleen nog maar gered kan worden door God, dan ben je een complottheorist.

Ik heb altijd al anders gedacht dan anderen en heb nooit begrepen waarom er oorlogen gecreëerd moesten worden. Ik zag de wereld leiders als van die elite schaakstukken die gewoon de pionnen van het schaakbord veegden. Het wereldbeeld van oorlog, honger, haat en nijd overheerst, althans dat is het wereldbeeld wat ik zie. Of zie ik dit helemaal niet en heb ik me laten beïnvloeden door bronnen die mij dit nieuws op een presenteerblad geven. Nieuws bronnen, alternatieve media, rolmodellen, werkgevers en vooral onderwijs.Ik ben er van overtuigd dat al deze bronnen en ook de politiek de controle heeft over ons wereldbeeld zodat ze in controle blijven over de mensheid. Dis opgezette systeem wordt ook nog voortdurend beloond.

Wat is er eigenlijk nodig om een positief wereldbeeld voor iedereen te creëren?




Er is iemand nodig die de wereld beschermt. Er is iemand nodig die families ondersteunt in deze moeilijke wereld iemand die onze kinderen leert wat goed en fout is. We hebben gehoorzaamheid nodig van morele autoriteit. Kinderen moeten weer leren wat respect is want de moraal is totaal verloren.

Ik zie een toekomstig wereldbeeld voor me waar kinderen zich niet meer hoeven te verbergen voor kwaad. Dat kinderen gezond ter wereld komen en dat het de taak van volwassenen is om dit zo te houden. De wereld kan alleen een betere plek worden als we er met zijn alleen aan gaan werken.
Wereldbeeld heeft alles te maken met verantwoordelijkheid, empathie, normen en waarden en geloof.
Een kind heeft recht op voedsel, op bescherming, op warmte en liefde. Ouders moeten zien wanneer het kind honger heeft of wanneer het een knuffel nodig heeft. Ouders die naar boven rennen om hun kind te sussen als er een nachtmerrie is.


Indien volwassenen niet goed voor zichzelf zorgen hoe kunnen we dan zorgen voor de kinderen van de toekomst. Er is communicatie onderling nodig om als volwassenen onder elkaar plannen te maken om de gehele mensheid weer gelukkig te maken. vrijheid, kansen, rechtvaardigheid, saamhorigheid gaat alleen maar gecreëerd worden door samenwerking in een gemeenschap, door vertrouwen en door eerlijkheid.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten