zondag 10 november 2013

Mensen maken fouten en die fouten betekenen alleen maar vooruitgang

Mensen maken fouten en die fouten betekenen

alleen maar vooruitgang



Ieder mens maakt fouten in zijn leven dat hoort er gewoon bij. ook ik heb veel fouten gemaakt in mijn leven, kleine foutjes maar ook grote fouten door verkeerde keuzes. Je kent het wel je vergeet een verjaardag of je vergeet een afspraak omdat je zo in je eigen leven bent verstrikt geraakt.
Ik maakt vroeger grootste plannen, ik zou reisleider worden, stewardess, ik wilde de wereld verkennen, dokter worden, mij opwerken in de maatschappij. Als kind was ik rebels en wilde mijn leven leiden en als adolescent wist ik alles beter dan iedereen.


Ik ben van mening dat fouten maken bij het leven hoort en soms jubel ik als ik denk aan de fouten die ik heb gemaakt. Ik ben nu 54 jaar en als je dan terug kijkt dan zie je de ene fout na de andere op komen dagen. Het grote mysterie van het leven, de fouten maken galerij waarvan ik de humor en pijn wel degelijk inzie.

Einstein zei ooit dat mensen die nooit fouten hebben gemaakt ook nooit iets nieuws uit hebben geprobeerd. Daar ben ik het helemaal mee eens want als je nooit aan iets nieuws begint, hoe kan je je dan als mens verder ontwikkelen. Iedere keer als je een fout maakt leer je weer bij. Een les die hoort bij alle levenslessen die geleerd moeten worden. Indien iemand probeert perfect te zijn, dan blijft hij gevangen zitten in zijn of haar eigen perfectionisme.


Om te leren van fouten moet je jezelf in situaties brengen waar je fouten kunt maken. met een volledig zelfvertrouwen bewandel je deze weg en met moed maak je fouten waardoor je leven verandert.Je kan je teen stoten aan een steen of je hebt een foute beslissing gemaakt. Je kan te laat komen op een afspraak of te laat komen op je werk. je kan failliet gaan met je bedrijf of dakloos geraken. De aard van de fouten die je maakt ligt helemaal bij jezelf.

Hoe interessanter de fouten hoe meer je er van leert. Je kan leren van simpele domme fouten en je verder groeien van grote fouten. De les die je leert van het maken van fouten is je eigen verandering tot het onderzoeken van het leven. Sommige verandering die je bewerkstelligd kan gemakkelijk zijn en andere fouten bemoeilijken je leven.

Fouten make heeft met verantwoordelijkheid te maken. Niet elke fout is een vergissing want fouten laten een mens groeien. Welke factoren hebben jou fouten beïnvloed en wat ga je er mee doen.
Welke informatie heeft jou die fout laten maken en zou je nu jaren later die fout opnieuw maken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten