donderdag 21 november 2013

De Betoverende Magie Van Kerstmis

De Betoverende Magie Van Kerstmis




De gezellige tijd van het jaar breekt weer aan dat de dagen korter worden en dat huizen sierlijk verlicht worden met kaarsjes en licht kettingen. Of je nu Christen bent of een andere religie hebt, kerstmis is het verhaal van Jezus geboorte, de tijd van Engelen, de kerststal en natuurlijk de Drie Wijzen.


De Kerstman zelf is een fantasie figuur die fantastisch is. Hij vliegt met zijn rendieren over de daken van de huizen heen en verblijdt de kinderen met cadeaus. Elfen die lijken op kabouters helpen hem om alle presentjes in orde te krijgen en de Kerstvrouw steunt haar man waar het maar kan. Een tijd van kerstliederen zingen bij de boom of gezamenlijk naar een mis gaan in de kerk.
Kerstmis wordt beschreven door schrijvers, bezongen door muzikanten en er worden zelfs mythe´s over verzonnen. Het is een bron van inspiratie voor verhalen voor de toekomst met allerhande thema´s gemixt met een prachtige melange van energieën.


Kerstmis kan ik me herinneren als een tijd van gezelligheid, saamhorigheid en tevredenheid. Bij ons thuis werd er niet aan cadeaus gedaan, mijn ouders konden dit ook niet en gaven als voorrang samenzijn met het gezin. Mijn moeder deed allerlei voorbereidingen voor de kersttafel en de dochters en vader hielpen mee. Zelfgemaakte sauzijnen broodjes, zelfgemaakte kroketten, Spijs brood, allerlei broodjes zelf bakken, een heerlijke taart en andere lekkernijen.


Er werd een fruit bowl gemaakt met krenten, rozijnen, kersen, sinaasappel, perzik, banaan, aardbei en andere vruchten die dan op alcohol werden gezet. Een mooie glazen oude schaal met deksel werd er voor gebruikt om de bowl in te doen, ik geloof hij was nog van mijn overgrootmoeder.
De chique kleding moest aangetrokken waren en pa, ma en de zes kinderen gingen dan naar de avondmis van zeven uur. Vooraan in de kerk, samen bidden en samen genieten van het zangkoor Cantate wat zong. De winters waren bars vroeger dus baggerde je door de sneeuw vaker weer terug met een kaarsje in de hand en dan stond daar die mooi gedekte tafel. De kaarsen werden aangestoken en we schoven met zijn alleen aan om van al dat lekkers te genieten.



Ik kreeg zelf een gezin wat uit vijf mensen bestond en voor mij was de decembermaand een maand van magie en wonderen. Verhalen vertellen voor mijn eigen open haard die weer hangen bleven voor de verdere generatie. Onze middelen waren genoeg om de drie dochters stevig te verwennen met kerstmis en dat gebeurde ook elk jaar. Liedjes werden ook gezongen dat hoorde er gewoon bij. Ik kookte altijd in gangen met de kerstdagen en nodigde mensen uit die mij lief waren. Voor mij niks mooiers dan een tafel vol met mensen, een tafel vol met blijde gezichten en vrolijkheid.


Ik had een groot huis met een inhoud van 100 vierkante meter, de kerst guirlandes begonnen op de slaapkamers en eindigden in de onder verdieping onder de grond bij het zwembad. Versierd met ballen en lampjes en allerlei poppetjes voor de kinderen. In elke ruimte stond er een boom en elke boom had zijn eigen kleur slingers en ballen. In de woonkamer werd de kerststal van mijn opa onder de grootste boom geet en er wed met grot papier, engelenhaar en mos een grot gemaakt waar de kerststal dan uitkwam. de beeldjes van mijn opa had ik opnieuw geschilderd en werden dan in de stal geplaatst.
Ik vond het belangrijk voor mijn kinderen om hun mijn sfeer van kerstmis te laten proeven. rendieren, dennentakjes verse, huls, hun kunstwerken van school overal verwerkt en zelfs de schoorsteen en open haard werd versierd. Met passie en vreugde werkte ik geruime tijd om alles in orde te brengen voor Kerst.

Iedereen heeft zo zijn of haar favoriete kerst herinneringen. meestal draaien ze om het gezin of om familie en saamhorigheid.


Ik heb veel kerst herinneringen aangezien ik al wat ouder ben. Bij de geboorte van je eerste dochter hangt er een speciale baby kerstbal in de boom en na jaren hangen er drie.


Mijn moeder gaf mij elk jaar wel iets moois voor in de boom en ook de kinderen maakten wel eens een mooi ornament.



In de kersttijd denk ik terug aan al die familieleden die bij ons op bezoek kwamen en samen er met ons er een geweldige warme kerst van maakten.








De nichtjes die kwamen logeren toen ik klein was of de vriendinnetjes van mijn dochters die gerust aan konden schuiven. Onze vrienden en kennissen die een kerst borrel kwamen drinken.
Een kleuter kerstfeest of later een kerstbal voor de pubers op de middelbare school. Avonden waar thema´s werden uitgezocht en mijn kinderen toneel speelden of een dansje opvoerden. Samen naar de nachtmis, een beatmis of een heilige mis. Samen met mijn kinderen de ene na de andere kerstfilm kijken via een dvd of zelfs thuis kerst toneel opvoeren.


Een week van te voren begon ik al in mijn iTunes een lijst samen te stellen van de aller mooiste kerst muziek door de eeuwen heen. twee weken van te voren galmde de kerst muziek al door de boxen heen die ik ingebouwd had in de plafonds door het gehele huis.
Ik heb vaak cadeaus aan mijn kinderen gegeven die een betekenis hebben of presentjes die een herinnering weergeven. Fotocollages, foto cadeaus, een zilveren ketting met een hartje er aan of een zilveren armband gekregen van mama. Met speciale aandacht schikte ik de cadeaus onder de boom en zelfs de volgorde van de cadeaus was bepaald. Met aandacht werd ieder cadeau bekeken en bewonderd en dankbaarheid straalde van hun gezichtjes af.

Er komen zoveel herinneringen boven als het gaat om kerstmis, dat duurt te lang om ze allemaal op te schrijven. Zoete herinneringen, blijde gebeurtenissen we hebben ze allemaal samen gedeeld. God is heel dicht bij ons in deze tijd en dat voelde ik ook. De herinnering dat mijn dochters bij me kropen in bed op Kerstavond en dat we droomden over dat er een betere wereld zou zijn en dat er vrede kwam voor iedereen.




Dit jaar schrijf ik deze woorden naar mijn dochters die ik boven alles lief heb


Hallo Dochters

We leven nu al een tijd uit elkaar omdat mama daarom gevraagd heeft
Rust en heling vinden en krijgen na een zware storm.
Twee van jullie wonen dicht bij elkaar een een ervan op anderhalf uur rijden
Ik weet dat jullie elkaar zullen zien en ik ook zal present zijn als mijn
kleinzoon met Kerstmis de leeftijd van een jaar bereikt

Jullie zijn alle drie volwassen, geen kleine mensjes meer die aan mijn
broekspijpen hingen om mee te helpen of zeurden voor cadeaus
Op dit moment kunnen jullie mij niet bezoeken omdat je niet
weet waar ik uithang wat voor jullie een groot gemis is

Maar jullie hebben een troost
en dat zijn de mooie herinneringen
waarvoor we dankbaar mogen zijn
en die we moeten eren

De magie van kerstmis
hebben we samen jaren lang gedeeld
De kleine blauwe engel in de boom
of de schaap met zijn kop er af
die mama toch in de kerststal plaatste
Samen hingen we de ballen in de boom
en plaatsen met liefde
elk ornament er bij
wat van jullie was

Jullie zelfgemaakte creaties
werden opgehangen in huis
en samen bereiden
we de kerst maaltijd voor

Papa aan het zeveren
voor zijn Duitse liedjes
terwijl mama de nederlandse
met volle borst zong
Mijn oudste dochter met
haar konijn snuffie en
de middelste met een doekje
wrijvent langs haar neus
De jongste met stralende ogen
alles bewonderen

dat is wat ik mij herinner van Kerstmis

Samen kijken naar de kaarsjes en flikkerende lampjes
Zachtjes fluisteren ik hou van jou
Is het niet prachtig mama, kijk hoe mooi
Kerst koekjes met glazuur

Gourmetten en koek bakken
Een lach maken van glazuur
De kleine meisjes die mij hielpen
Kerstliederen op de radio modern en ouderwets

Cadeaus met glinsterend papier
Voor iedereen was er wat op kerst morgen
De Kerstman had aan iedereen gedacht

Herinneringen van pijn en vreugde
dat voelt mama nu op dit moment
Ik hoor de echo van jullie stemmen
Luid en duidelijk in mijn ziel

Ik hoop voor jullie alle drie
dat je een gelukkig kerstfeest hebt
De vreugde die jullie mij gaven
Wens ik je duizendvoudig terug

Liefs

Mama



Geen opmerkingen:

Een reactie posten