dinsdag 27 augustus 2013

Afscheid nemen van Woede

Afscheid nemen van Woede



Woede en boosheid is een destructieve emotie


Velen van ons blijken toch een hoop woede met zich mee te dragen. Ook ik maak me er aan schuldig en deze emotie bevalt me helemaal niet. Woede met ons meedragen vast aan onze identiteit os een slecht fenomeen. Het is geen natuurlijk onderdeel van mens zijn in mijn ogen, vooral niet als de
woede de overhand neemt. Ik ben van nature een open en spontaan persoon en eigenlijk altijd vrolijk. Nadat ik geconfronteerd was met een bedrieglijke, kwetsende, manipulerende en leugenachtige ex is er in mij iets geknapt. Ik veranderde in een boos persoon en woede wed mijn tweede natuur.

Ik vond reacties van mensen maar hard en wist met honderd procent zekerheid dat mensen om mij heen niet aan mijn verwachtingspatroon deden. Ik kon alleen nog mar in woede reageren en iedereen om mij heen was de oorzaak van mijn boosheid. Alle situaties om mij heen, alle mensen om mij heen, de hele wereld om mij heen veroorzaakte het. het minste of geringste kon mij razend maken als het niet ging op mijn manier.

Tot ik op een gegeven moment tot bezinning kwam en ontdekte dat de woede die ik voelde niet van buiten kwam maar in mij zelf zat. Je bent alles kwijt en alles wat je lief is ben je verloren in een gruwelijke strijd. Ik kan me het moment nog herinneren dat ik alleen was in mijn lege huis.

Ik wilde de spiegel weghalen die boven in de gang hing en ik keek vluchtig naar de persoon in de spiegel. Iets in mij zorgde ervoor dat ik langer keek en ik zag dat de vrouw die een zo vrolijk en gezond er uit zag, veranderd was in een mager persoon, oud in het gezicht met een triest gelaat. Iemand die bedroefd is, die opgeslokt werd door woede en die ver verwijderd was van liefde. Deze persoon was koud en donker en dat was niet ik.





Ik barstte in tranen uit en ik heb lang gehuild. Misschien gaf God me die vijftien minuten om weer tot me zelf te komen. Ik zag de hulpeloosheid waarmee ik mijn liefde niet heb kunnen redden.
Ik zag de pijn en smart van wat me was aangedaan. Ik zag het onbegrip van mensen omdat ze zich niet in mijn situatie hebben kunnen verplaatsen. Ik zag zelfs hun onmacht, hun liefde en hun vriendschap.


Woede en boosheid begint als een klein zaadje en blijft doorgroeien. Het kan veranderen in depressie wat ook bij mij is gebeurd. Je emoties heb je niet meer in de hand. Emotionele problemen leiden tot slechte beslissingen en slechte beslissingen kunnen je leven ruïneren. Wat mensen doen voor jou of wat er niet is gedaan bepaalt de uitkomst van je leven, want mensen reageren pas op de beslissing die jij hebt gemaakt.


Woede wordt vaak niet begrepen en ook onderdrukt. Het verduistert onze heldere visie en ons logische denken. Woede is een destructieve emotie die ons dwingt om anderen te verwonden. Boosheid, woede, afgunst, jaloezie, arrogantie en hebzucht zijn allemaal destructieve emoties.
 Deze emoties zorgen ervoor dat we stoppen met leven. Ze hebben een negatieve werking op onze relaties en doen meer slecht dan goed. Ze zijn slecht voor onze gezondheid en laten ons verkeerde beslissingen nemen.





Het was geen woede wat in me zat het was verdriet. Verdriet had mij een boos mens gemaakt en ik heb er veel door verloren. Verdriet dat zich vast had gezet voor jaren en die ik los moet laten.
Als ik los laat dan kunnen mijn innerlijke wonden helen en kan ik weer veder gaan met mijn leven.
je krijgt een tweede kans en die moet je aangrijpen. Wat ik ook los heb gelaten is de kwaadheid op me zelf. Gewoon inzien dat je het beste van je zelf hebt gegeven en dat je niet meer had kunnen doen.
Ik ben me zelf gaan vergeven en heb de draad weer opgepakt. Je leert destructieve emoties te herkennen en je ontwikkelt manieren om deze emoties onder controle te houden.

Ik zelf heb weer een positieve houding aangenomen en ben weer gaan leven met alle ups en downs. Ik herken de signalen en probeer niet meer in een impuls te reageren. Soms moet ik diep ademhalen en denk ik na over een situatie. Dat zorgt ervoor dat ik de situatie onder controle krijg en dat ik mijn emoties omtrent deze situatie en plek geef.


Accepteer elke emotie in je leven maar zorg er voor dat woede je niet kapot maakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten