dinsdag 27 augustus 2013

Ik kies zelf wel

Ik kies zelf wel



Het is toch te absurd voor woorden, dat mensen je nog gaan opleggen welk artikel je wel en niet mag schrijven. Ik bepaal zelf wel waarover ik schrijf.

Mij is ten gehore gekomen dat de Cambridge People bezwaar hebben tegen mijn artikel over het gevaarlijke Cambridge Dieet. Schrijven is persoonlijk en op persoonlijk vlak heb ik bezwaren tegen dit dieet. Ik heb dit onderwerp gekozen, daar de gevolgen van dit dieet grote problemen hebben veroorzaakt bij mijn dochter.

Kijk, ik verplicht hun niet mijn artikel te lezen. Dat doen ze zelf.Als ik een zwakke plek heb geraakt met dit artikel, dan was dit ook mijn bedoeling. Het gaat er toch om om mensen te bereiken, mensen te raken, te waarschuwen, te entertainen, te boeien of de interesse te wekken.
De vrijheid van Meningsuiting is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen ken baar te maken. Zo staat het in de Wikipedia, de Vrije Encyclopedie. Maar zijn er ook grenzen aan deze regel?
Als je ergens je mening over geeft, blijkt dat niet iedereen het met je eens is en dat hoeft ook niet. Iedereen heeft het recht op zijn eigen mening.mensen kunnen beledigd raken, er kunnen meningsverschillen ontstaan of zelfs ruzie.


Moeten we daarom onze mond houden?

Is dat een reden om wat meer op onze woorden te letten?
Het recht op Vrije Meningsuiting is een van de basisrechten van onze maatschappij. Dat geldt voor iedereen. Je gedachten en gevoelens openbaren horen daar ook bij. Dit is vastgelegd in de Grondwet, artikel 7. ook de Europese Grondwet garandeert in artikel 10, het recht om in vrijheid je mening te uiten:
Een ieder heeft het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen.
Boulevardjournalistiek, oftewel de roddelpers, beheren met hun roddels de markt. De Glossies, de supermarkt bladen, het is allemaal hetzelfde. Niet het schrijvers proces telt, niet de ziel opdracht, het resultaat is wat telt. Ze schrijven over de buitenkant, de enige kant die ze willen zien. Indien je op alles wat ze schrijven commentaar wilt geven of er een proces over wil voeren, ben je nog wel even bezig.
Ik schrijf wat ik wil, ik sta achter wat ik schrijf en dat blijf ik ook doen.


Vrijheid


Ik pak mijn pen en papier

En schrijf wat in mij opkomt

Ik schrijf wat ik wil

Zonder te vragen

Bevalt het je niet

Is niet mijn probleem

Vrijheid kan ik uiten

Ik mag, wat ik wil

Geen gezeur

Geen geschreeuw

Ik schrijf alles

WAT IK WIL


Vandollum
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten