dinsdag 27 augustus 2013

Vragen die ik aan het einde van mijn leven stel

Vragen die ik aan het einde van mijn leven stel

7 Vragen You Will Vraag aan het eind van je leven


Op een gegeven moment kom je op een leeftijd at je terug gaat kijken naar je leven.
Het kan ook zijn at je een ongeneeslijke ziekte hebt en niet meer lang te leven hebt, ook dan zijn terugblikken belangrijk. Ben je succesvol geweest en heb je gedaan wat je wilde.
Wat heb je voor de wereld kunnen betekenen en wat heeft de wereld voor jou betekent

Het leven eindigt een keer en je hebt eigenlijk maar een korte tijd om je leven invulling te geven. Ik zie om me heen dat mensen gehaast door het leven gaan en geen tijd hebben om hun leven goed te evalueren. Het kan zo maar zijn dat je de trein mist en dan?


Ben ik trots op mijn leven?



Misschien zou je veel dingen in je leven willen veranderen, maar ik denk dat je niemand anders echt zou willen zijn. Dus zijn er kennelijk een heleboel dingen aan jezelf die je bevallen en waar je blij mee bent. Welke zijn dat? Ben je je nog regelmatig bewust die dingen? Wie je bent, staat los van wat je doet. Er is een groot verschil tussen zijn en doen. Meet je gevoel van eigenwaarde niet af aan wat je doet. De ene keer doe je het goed en de andere keer niet. De ene keer doe je genoeg en de andere keer heb je het gevoel dat je tekortschiet. Wat je ook doet, wees tevreden met jezelf. Puur om wie je bent. Bang zijn voor de dood is niet relevant. Indien je een gelukkig leven hebt geleid maakt het de angst voor sterven wat gemakkelijker. Je leeft in het nu en heden en omhels het leven et al het moois wat het te bieden heeft. Op een dag zal het onvermijdelijke plaatsvinden en zal het leven aan je ogen voorbij knipperen. Zorg ervoor dat het spektakel wat je te zien krijgt de moeite waard is om te zien.


Wat heb ik geleerd?



Sommige van de dingen die je geleerd hebt gaan aan je voorbij. je neemt er geen notie van maar opeens wordt je er mee geconfronteerd. De meeste ontwikkelingen in het leven komen wanneer je ze het minste verwacht. Je kan in je leven ook niet alleen maar bezig zijn met jagen achter dromen. Je kan je zelf ook niet blind staren op onvoorspelbare wonderen en mogelijkheden. Het leven in al zijn schoonheid is te vinden in de verrassingen. Vernieuwende mogelijkheden openen zich vaak voor je neus. Je leven wordt nieuw leven ingeblazen en stel je zelf open hiervoor. Je bent nooit te oud, te jong of te druk om vreugde te vinden en kansen te krijgen door onverwachte mogelijkheden.



Speel met de kaarten jou uitgedeeld.

Alles in het leven is vaak een gok. Indien je alleen maar op zekerheden speelt is er geen mogelijkheid of kans. Lef en moed worden beloond. Je weet nooit van te voren waartoe je in staat bent als je het niet hebt geprobeerd. Tijd en ervaring is wat je uiteindelijke bestemming bepaald. Wanneer je aan een kaartspel deelneemt kan je geen controle over de kaarten krijgen, maar je kan wel bepalen hoe je jou hand speelt. Zo moet je dit ook toepassen op je eigen leven. Hoe meer je experimenteert met de kwaliteiten van je zelf, hoe


Heb ik genoeg verantwoordelijkheid genomen?




Ik kijk wel terug op mijn leven en kijk dan naar de verantwoordelijkheid ervan. Voor welke delen ben ik verantwoordelijk en voor welke niet. Niet alle gebeurtenissen zijn jou schuld maar ze vallen wel allemaal onder jou verantwoordelijkheid. Een combinatie van beslissingen en externe factoren die je hebben gebracht naar de situatie waarin je in de wereld van vandaag bent. Negatief zijn op het einde van je leven brengt je nergens. Je an de gedane zaken niet meer veranderen en het onveranderlijke verleden ook niet. Je laat het achter je want je leven was zoals het was.


Wat heb ik allemaal bereikt?


Ik blik terug op al mijn inspanningen en daden. Wat hebben ze mij gebracht en hebben ze vooruitgang voor mij geboekt?. Ik heb heel wat offers moeten brengen in mijn leven het is net zoals een regen boog zonder regen. Mensen verloren van wei ik zoveel hield. Mensen die zomaar verdwenen uit mijn leven door weg te lopen of zichzelf van het leven te beroven. Sommige mensen leven en sterven zonder het leven zelf ervaart te hebben. Sommige leven in het moment en genieten het leven met volle teugen. Ik wil niks veranderen aan mijn leven want ik heb bereikt wat ik wilde bereiken. Ik heb gedaan wat ik wilde doen en zal ook de tijd dat ik nog heb doen wat ik moet doen. Materieel heb ik niks meer maar dat is niet belangrijk. Ik heb luxe gekend, weelde en rijkdom, armoede, geen huis, maar was toch gelukkig. Uiteindelijk gaat het er om dat e ons leven leven zoals we dat het beste kunne doen vanuit ons diepere zelf. Ons leven invullen met goede normen en waarden. Je krijgt maar een kans en die moet je benutten.


Hoe oprecht heb ik liefgehad?



Ware liefde is niet een vluchtig gevoel, het is geen vergelijking die opgelost moet worden en zeer zeker geen sprookje. Liefde is actie is tolerantie is het leren van liefdes taal. Liefde is geven en ontvangen en zonder de draaikolken van een relatie komen je terecht in een stroom versnelling. Liefde moet aanvaard worden en het verbindt koppels tot vertrouwen en intimiteit.

Diepte van liefde kan nooit gemeten worden kijk maar naar de onvoorwaardelijke liefde tussen moeder en kind. Romantische liefde is diep, intens en oneindig. Platonische liefde of religieuze liefde bestaan ook. Alle liefde is goed op deze wereld zolang je maar heb lief gehad. Het belangrijkste van liefde is er om er voor elkaar te zijn, elkaar te steunen indien nodig en elkaar ruimte bieden aar er altijd voor elkaar zijn. Liefde bloeit en versterkt elke vorm van genegenheid.



Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten