dinsdag 27 augustus 2013

Begin vandaag met het creëren van je eigen tuintje

Begin vandaag met het creëren van je eigen tuintje




Ik ben niet zo´n tuinierster maar met datgene wat de voedingsindustrie ons aandoet ben ik toch begonnen met mijn eigen tuin aan te leggen. Ik had al allerlei kruiden, maar daar is de laatste maanden van alles bijgekomen. Ik he mijn dagen al zo vol gevuld met moeder zijn, oma zijn, blogger, website bouwer, artikelen schrijven, aan mijn boek werken, maar dit moest ik gewoon doen.
De meest belangrijke reden is je bespaart geld. Ten tweede is het voor mij belangrijk dat je gezond voedsel op tafel zet en geen bespoten giftig voedsel.

Voedsel wat vrij is van pesticiden en chemicaliën.

Je kan een tuin al maken voor een paar euro. Je begint gewoon zaadjes te planten binnen en zodra het kan kunnen ze buiten in je tuin of op je balkon. Ik kan me nog goed herinneren hoe mijn moeder dat vroeger deed. Mijn jongste broer en ik gingen dan de roze bottelen, de bramen en de bessen plukken en mijn moeder maakt er jam van. Ook gingen we vaker de landerijen op en raapten de appels op die de boer niet meer kon krijgen met de machine. dat werden dan wekglazen vol met appelmoes.

Wij waren 6 kinderen thuis en nog twee aangenomen kinderen kan je wel zeggen en er schoven ook vaker vrienden aan tafel. het was bij ons een groot open huis. We tuinierden samen en dat schepte ook weer een band, saamhorigheid binnen het gezin.

Als je tuin klein is dan begin ook klein. Een zaakje zaad is al snel te veel voor klein behuisde mensen. je kan een zakje zaad met iemand anders delen en daar komt weer saamhorigheid bij kijken.
Je kan zaden in potten planten of in een klein stukje van je tuin.

Kant en klare sla in supermarkten zijn super duur. Wat als je nu eens je eigen sla gaat kweken.
Het zou een boel geld schelen. Wortelen zijn ook makkelijk te kweken en baby worteltjes groeien al na zes weken. Courgettes zelf gekweekt smaken lekkerder als uit de winkel.

Bonen kan je planten zo begin juni, eind mei. Ze hebben acht weken nodig om te groeien en rijpen en dan kan je er al de vruchten van plukken. Tomaten heb ik ook her staan en als ik zin heb dan neem ik gewoon een verse tomaat van de plant.

Zaadjes kan je in een zaai bakje doen, op de vensterbank zetten, in een grote pot buiten of op je balkon. Ik heb zelf een grote bak op mijn balkon staan end aar heb ik allerlei kruiden in. verse basilicum, verse peterselie of bieslook.

Koriander kan je zaaien in een bakje en dan op de vensterbank zetten. Snoei hem wel regelmatig want dan vormt de plant sneller zaad. Wanneer de plant onaangenaam begint te ruiken is de koriander rijp.

Dille vind ik zelf een heerlijk kruid. Dille groeit door kruisbestuiving en vermeerdert zich dus zelf snel. Dille groeit niet in een te natte omgeving. Je kan het beste de dille zaaien in maart-april.

Zo heb je de hele zomer verse dille. Zo kan je ook tijm, oregano, mint,venkel, rozemarijn en salie kweken.




1 opmerking:

  1. Next level e-commerce voor uw groei. NextChapter is de website ontwikkelen combinatie van een uniek e-commerce platform en een partner die jou succesvol maakt.

    BeantwoordenVerwijderen