dinsdag 27 augustus 2013

De Mooiste Dag van December

De Mooiste Dag van December



Enige tijd gelden kreeg ik de uitnodiging om mee te schrijven voor de mooiste pagina van December.
Ik ben normaliter iemand die meteen op een uitnodiging reageert, maar ik had nu besloten om te wachten. ik zal jullie ook vertellen waarom.....

Het is nu 01.30 uur en ik ben net gebeld geworden door mijn oudste dochter. Ik ben oma geworden van gezonde kleinzoon. Net geboren, dik 8 pond en 53 centimeter lang. maandenlang hebben we gewacht op dit prachtige wonder dat met kerstmis geboren zou worden.

Mijn dochter heeft een moeilijke zwangerschap gehad met allerlei klachten en we hebben geprobeerd haar zo goed mogelijk er door te slepen. Toch kan je weinig doen van jou kant, omdat het allemaal op haar neerkomt. Ik en mijn andere twee dochters wonen 200 kilometer bij haar vandaan en dat is tijden van een zwangerschap best wel ver uiteen. je kan niet zo maar binnenwippen om haar even te knuffelen, een troostende arm om haar heen te leggen en gewoon er voor haar te zijn.

Dagelijkse telefoontjes vooral de laatste maand, waarin ze haar beklag deed over mensen die haar gek maakten met vragen, met adviezen en met antwoorden. De moeder, dus ik, die dat geduldig aanhoort, die luistert naar een vertwijfelde dochter die steun zoekt bij haar moeder. Tot gisteren toen was het verbazingwekkend stil. Mijn jongste dochter had haar hondje bij mij gelaten, vanwege de twee diensten die ze achter elkaar moest draaien in het ziekenhuis. Zij kwam haar hondje halen en wilde even met de aanstaande moeder bellen, gewoon even informeren. Ze was niet telefonisch bereikbaar en reageerde via een WhatsApp dat ze geen zin had om te communiceren.

Ik wist op dat moment dat ze bezig was met de weeën. Geweldig ik wist dat ik binnen afzienbare uren oma zou worden.
Ik heb een gebed gedaan waarin ik heb gevraagd dat het kindje gezond ter wereld mag komen, dat moeder de bevalling goed doorstaat, zonder al teveel problemen. Gelukkig zijn mijn gebeden verhoord en zijn moeder en zoon beiden gezond. Mijn dochter hoorde ik geëmotioneerd mij vertellen dat ze haar zoon in haar armen had, ik hoorde hem huilen op de achtergrond en later zachte geluidjes maken. Ik hoorde vader ontroerd roepen, oma, mijn zoon is geboren.

Tranen van ontroering liepen over mijn wangen en voor mij was alles goed.

Zo hoort het te zijn, een nieuw leven een nieuw begin.

Ik heb haar twee dagen geleden een brief geschreven en die wil ik graag met jullie delen.


Limburg. 25 December 2012,

Hallo Papa en Mama

Jullie naderen nu de uitgerekende datum, je bent super gefocust op een hoop onbelangrijke dingen. Ik zou jullie adviseren om vaker het bed op te zoeken en die uren dat je nog kan slapen meenemen totdat de baby komt. Het is je laatste kans om een paar uur onderbroken te slapen voor de rest van je leven. Ga lekker tegen elkaar aanliggen en geniet van elkaar. Dat zijn kostbare momenten die je nog lang zal koesteren.
Dochters worden moeders en moeders worden grootmoeders. De moeder dochter relatie gaat veranderen en we zullen elkaar meer gaan waarderen en we zien elkaar beter. Ik zie hoe jij mama, je buik vasthoudt en mijn herinneringen komen boven vloeien. Ik zelf zwanger met alle gevoelens die er bij komen kijken. Meer dan 30 jaar geleden werd het mooiste kindje op de wereld geboren, helemaal gezond, mijn dochter, die uitgegroeid is tot een mooie vrouw, met mooie dromen.Nu is mijn oudste dochter aan de beurt en mag het grote wonder ervaren.
Ik heb al meerdere foto´s waar ik de vordering van de zwangerschap op kan zien. Ik heb zelfs van jullie foto´s van de 3D echo die ongelooflijk prachtig zijn. Ik ben door jullie op de hoogte gehouden van het inrichten van de babykamer en onlangs op de baby shower heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe welkom dit kindje is.
Dagen en weken verstreken en het einde nadert. We weten allemaal dat het een jongetje wordt, mama wist dat al vanaf dag een. Alles is in staat van paraatheid om dit jongetje te verwelkomen, maar hij zit nog zo lekker veilig en warm opgeborgen. Ik weet zeker dat hij als een wervelstorm binnen zal komen en jullie met blijdschap en liefde zal vervullen.


Ik heb nog een oude brief gevonden die ik met jullie wil delen, de brief die ik schreef net voordat mijn dochter werd geboren.

Lieve dochter
Ik zal mijn best doen. Het enige dat ik kan doen is beloven mijn best te doen. Mijn beste beentje voort te zetten. Maar vergeef me als ik fouten maak. Uiteraard zal ik alles doen om je proberen te beschermen tegen al het kwaad in de wereld. Uiteraard zal ik alles doen wat in mijn vermogen ligt om je verdriet te besparen. Maar het leven brengt vele verrassingen met zich mee, dingen waar je niet op gerekend hebt. Er is geen geluk in het leven als je het verdriet niet hebt ervaren. Die twee dingen gaan hand in hand. Het leven is er om te leren, met vallen en opstaan. Er zullen momenten zijn dat ik je los moet gaan laten, om je eigen fouten te maken, waar je iets van zult leren. Hoe moeilijk dat ook zal zijn. Ik zal je de ruimte moeten geven je eigen persoonlijkheid en talenten te ontwikkelen, je vrij te laten breken en te worden wie je moet zijn. Dat wat voor jou is voorbestemd.
Ik vraag je nu al om vergiffenis voor de fouten die ik zal gaan maken. Want opvoeden van een kind gaat gepaard met fouten. Fouten waarvan wij beiden zullen leren. Ik vraag je nu al om vergiffenis voor die keren dat ik moeite zal hebben met jouw keuzes. De onenigheden die daardoor zullen ontstaan. Ik vraag je nu al om begrip, begrip voor het feit dat geen enkele ouder het honderd procent goed doet.
Ik beloof je dat ik er altijd voor je zal zijn en je zal proberen te motiveren. Ik beloof je dat ik mijn best zal doen je te ondersteunen bij de moeilijke periodes in het leven. Ik beloof je dat ik mijn best zal doen om je een veilige thuishaven te geven, daar waar je altijd terecht kunt als het even moeilijk wordt. Daar waar je, je vertrouwt en veilig voelt. Ik beloof je dat ik mijn best zal doen om je het gevoel te geven dat je altijd bij mij terecht kunt, dat je overal over kunt praten, over wat je dwars zit of over fouten die je hebt gemaakt.
Ik hoop dat het me gaat lukken van jou een sterke, onafhankelijke vrouw te maken, die het leven aan kan en het leven neemt zoals het komt. Een vrouw die sterk genoeg is de bergen in het leven te beklimmen. Iemand die tevreden zal zijn met de kleine dingen in het leven, die anderen een hand toe zal reiken.
Maar mocht je in je leven steken laten vallen, het gevoel hebben dat je door de bomen het bos niet meer ziet, weet dan dat je moeder er altijd voor je zal zijn en van je houdt. Want je bent goed zoals je bent.

Ik heb ook een klein briefje opgesteld voor mijn eerste kleinkind wat geboren gaat worden. Heb er lang over nagedacht, maar dit is het uiteindelijk geworden.

Lieve kleinzoon

Hallo……
Je kent mij nog niet maar ik ben je oma, de Zuid Limburgse oma en ik ben 53 jaar oud. Op dit moment zit je vlak voor je geboorte en je bent al zo geliefd. Je vader en moeder kunnen niet wachten totdat je er bent en elke dag duurt gewoon te lang. Hier in Limburg is iedereen al gek op je, vooral tante Shirley en tante Sandra. Je hebt ook een overgrootmoeder en dat is weer mijn lieve moeder. Heel veel lieve mensen die goed voor je zullen zorgen en je op handen zullen dragen.
Ik wil je een beetje vertellen over onze familie. We zijn allemaal een beetje geschift maar we houden heel veel van elkaar. Ik ga je wat vertellen over je moeder. Zij is een geweldige vrouw, vriendelijk, liefdevol en heeft gevoel voor humor. Ik zeg altijd dat heeft ze van mij geërfd. Zeggen alle moeders trouwens, omdat ze zo trots zijn. Ze kan heel eigenwijs zijn, koppig maar ook heel eerlijk. Ze zorgt er nu voor dat je een veilig en liefdevol plekje krijgt waar je kan opgroeien. Je babykamer is af, je box staat al klaar, decoraties zijn aangebracht, babykleertjes in overvloed, alles is aanwezig. Je moeder is slim en intelligent en weet echt wel wat het beste voor je is. Ze heeft zoveel plannen al voordat je geboren bent, want ze is een planner.
Je vader is een geweldige man en hij wordt een goede papa. Hij houdt nu al heel veel van je en neemt mama heel veel zorgen uit handen. Hij kookt voor haar, hij douche´t haar, omdat ze dat vanwege de dikke buik niet meer zelf kan doen. Hij doet de boodschappen en werkt ook nog de hele dag. Ik weet dat hij tegen je praat nu je nog in de buik zit en ook dat hij luistert met zijn oor tegen de zwangere buik aan. Voor hem is het anders als voor mama, mijn kleinzoon, want mama heeft al contact met jou in haar buik. Papa zal je na je geboorte vast houden en ik weet zeker dat hij van liefde voor jou gaat versmelten.

Je moeder heeft veel gehuild de laatste tijd, soms over de kleinste dingen. Maar ze heeft ook pijn in haar bekken en rug en benen en armen. Ieder mens zou prikkelbaar worden met deze klachten. Van de week was ze nog op controle bij de gynaecoloog en papa en mam zagen dat het baarmoeder slijmvlies al aan het veranderen was. Dat is voor oma een teken dat jij je bent voor aan het bereiden op de bevalling. Ik moet ook wat over opa vertellen, dat kan niet uitblijven. Opa is mijn ex man, de vader van jou moeder. Hij weet ook dat jij er aan komt alleen hij is een man die al zijn emoties verstopt. Ik ken hem beter als geen ander en ik weet zeker dat als hij je vast houdt, dat zijn hartje zal samensmelten. Misschien dat jou geboorte hem doet afleiden van egocentrisch gedrag en depressie. Ik ga hem binnenkort bellen en persoonlijk benaderen want handelen uit liefde, en dat zal jij ook leren, opent vele harten.
Iedere moment kunnen we bericht krijgen van jou papa en mama, dat je er bent. Mama wil alles alleen doen, maar ik zou graag willen dat ze me even liet weten als het zover was, dat ik hier jou kaarsje kan aansteken. Ik heb hier een plekje voor jou gemaakt, de foto van papa en mama, jou 3D foto en een kaarsje erbij. Het kaarsje steek ik vanaf vandaag elke dag aan. Ik vraag aan boven om dit wonder van God gezond geboren te laten worden, dat de bevalling voorspoedig verloopt zonder complicaties. Dus doe oma een plezier lieve schat, gewoon met jou hoofd eerst komen, dan je schouders een beetje intrekken, zodat je soepel er door kan. Ik weet dat het moeilijk voor je is, dat het een zware tocht wordt, maar het zal de moeite lonen.

Je komt terecht bij twee ouders die onvoorwaardelijk van je houden.


Ik moet er wel bij zeggen dat papa wel eens gekke ideeën heeft, dus laat je voor je derde levensjaar niet op een snowboard zetten. Hij praat er nu al over dat het zijn grootste wens is. Alles met kleine beetjes en wanneer je er aan toe bent. Mama heeft hele andere gedachten en wil je alleen maar beschermen en liefhebben.
Ik ben dus je oma, ook soms helemaal gek hoor, maar oma zijn is anders al mama zijn. Oma zijn is vertroetelen, verwennen, leuke dingen ondernemen, wijsheid overbrengen, samen knutselen, gewoon die dingen doen die bij oma horen.
Ik kan zelf ook niet wachten totdat je er bent lieve schat
Ik hoop dat je blij bent met deze brief. Ik weet zeker dat mama hem zal bewaren.

Een hele dikke kus van je liefhebbende oma

Dolly


Voor mij kan deze dag niet meer stuk.
Ik ga nu even nog wat liggen, slapen kan ik toch niet meer. Tegen de middag als mijn jongste dochter van haar werk komt, dan rijden we richting het noorden en kan ik mijn dochter en kleinzoon in mijn armen sluiten. Ik zal jullie zeker berichten van het wonder wat ik heb mogen aanschouwen, maar later.
Van begin af aan hebben we afgesproken dat ik de naam te horen krijg als we elkaar zien. Wat is er mooier dan het moment als we hem aanschouwen en mijn dochter dan zegt: Mag ik je even voorstellen aan............
En natuurlijk zal dan ook de eerste foto van mijn kleinzoon in mijn bezit zijn.


Voor jullie allemaal een dikke knuffel en straks gezond weer op

Liefs

Vandollum



Geen opmerkingen:

Een reactie posten