dinsdag 27 augustus 2013

EEN ODE AAN MIJN MOEDER

EEN ODE AAN MIJN MOEDER



Vandaag wil ik een ode uitbrengen aan mijn lieve moeder.


Haar hele leven heeft zij zich opgeofferd voor haar gezin met heel haar hart, vandaar deze ode.

Lieve Mama,
Ik moet altijd heel veel aan jou denken.
Ik heb je al eerder wel eens een briefje gestuurd, maar nooit om echt te laten weten wat ik voel en wat ik denk. Of het ontbreekt me aan tijd, of ik heb er de moed niet voor. Sinds het jaar 2000 heb je een verschrikkelijke oogziekte genaamd Macula Degeneratie.
Er is je heel veel ontnomen in je leven.
Je kon niet meer handwerken, niet meer zwemmen, er werd je dus veel van je zelfstandigheid weggenomen. Toch heb je je niet laten kennen en met alle hulpmiddelen die de gezondheidszorg je bood, heb je verscheidene hulpmiddelen aangeschaft zodat je toch kan lezen en schrijven.
Ik vraag je nu dan ook om je lees loep te gaan gebruiken, je kopje thee even weg te zetten en deze brief zorgvuldig te lezen.


ZORG ALSTUBLIEFT GOED VOOR JEZELF

Je bent nog mijn enigste ouder en het baart me zorgen dat je alleen maar voor anderen zorgt. Ik maak me ook zorgen, dat je soms dingen doet die je niet maar kan doen. Blijf van die lange ladders af, vraag mij of een van je zonen om hulp. Ga niet in je eentje de keldervloer met betonverf voorzien, dat moet je met je 85 jaar niet meer doen. Jij bent zo belangrijk voor mij, dat het me de adem beneemt als jou wat zou gebeuren.



SORRY VOOR AL DIE KEREN DAT IK JE VERDRIET HEB AANGEDAAN

Jij als mijn moeder weet veel van mij. Je kent mijn kwetsbare plekken, mijn fouten, mijn levenslessen. Toch heb je nooit een woord doorverteld aan anderen. Het bleef altijd tussen ons. Sorry dat ik zo jong de deur uit ben gegaan moedertje, maar ik wist toen niet wat ik nu weet. Anders was ik wel wat langer bij jou en papa gebleven.Sorry dat ik jou zo belast heb met mijn scheiding, maar ik kon het alleen niet meer aan. Ik zie nog mijn dappere moedertje, helemaal alleen met de bus naar mij toekomen, uit bezorgdheid, en je bracht me wat geld om van te leven. Dit doorboorde mijn hart lieve mama, ik heb je nooit willen belasten met mijn problemen. Toen ik dakloos werd, was jij er voor mij. Je gaf me onderdak, gaf me elke dag jou overheerlijke eten en bood me je luisterend oor. De kus voor het naar bed gaan en de aai over mijn bol, zal ik altijd koesteren.



GENIET VAN JOU OUDE DAG

Papa heeft je verzorgd achter gelaten. Je woont in een prachtig appartement. Gelijkvloers, helemaal opgeknapt onlangs en gezellig ingericht. Ook de aanpassingen die er gedaan zijn, daar heb je baat bij. Ik heb een aantal jaren in Enschede gewoond en kon ej daardoor minder zien als voorheen. Ik kon niet zomaar even bij je binnen wippen om te kijken hoe het met je was. Even binnen wippen rond de klok van vijf, om samen As The Word Turns te kijken wat je favoriete serie was. Ik kreeg dan een heerlijke dampende kop koffie van je met een DIKKE erbij. Een dikke is een super lekkere bonbon, gewoon van het vriesvak van de Aldi, maar smaakt zo onvoorstelbaar lekker. Ik woon nu weer wat dichter bij en zal vaker naar je komen kijken of gewoon even een kopje koffie komen drinken. Moeder dochter momenten creëren. We hebben niet zo veel tijd meer moeder.



BLIJF BETROKKEN

Jij bent de persoon die zelfs op 85 jarige leeftijd nog over allerlei onderwerpen kan meepraten. je weet alles van mijn betrokkenheid om de wereld een beetje mooier en leefbaarder te maken. Je begreep niet altijd alles, omdat jij van een hele andere generatie komt als ik. In jou tijd was het nog normaal dat je voor elkaar opkwam. Samen aan tafel, samen delen, samen sterk staan.

Toch luisterde je naar mijn betogen over onze regering, over de farmaceutische industrie, over corruptie en belangenverstrengeling. Waarschuwde ik je voor bepaalde dingen, dan nam je dat als waarheid aan en volgde mijn advies. daar ben ik je ontzetten dankbaar voor moedertje.


Je wil nog steeds bijleren, je hersenen trainen, terwijl je al zo intelligent bent. Je bent een moeder uit duizenden, maar ook een moeder voor velen. Oude vriendinnen van mijn broers komen nu nog met hun partner en kinderen bij jou op bezoek. Je familie, vrienden en kennissen geven heel veel om jou, gewoon voor de persoon die je bent.



JE BENT EERLIJK

Je zou je ongemakkelijk voelen als je me jou mening niet zou zeggen. Dat hoort gewoon bij jou.
Maar ik zou ook wel willen dat je eerlijk tegen mij zou zijn over de dingen die me ook kunnen kwetsen. Het kan gewoon niet zo zijn dat ik de perfecte dochter ben. Je mag best kritiek op me hebben, daar kan ik wel tegen en ik leer er alleen maar van. je mag ook praten over dingen die jij moeilijk vind. Zaken die je bezig houden of waar ik je mee kan helpen. Op oude leeftijd wordt je misschien wel bang op een bepaald moment! Ik ben nu ook volwassen moedertje. Je kan me vertrouwen. Jij hebt mijn armen zo sterk gemaakt in de afgelopen 53 jaar, dat ik jou nu kan dragen als je dat nodig hebt.



JIJ BENT EEN VAN DE MEEST BELANGRIJKE MENSEN IN MIJN LEVEN



Jij was, bent en zal altijd een belangrijke persoon blijven in mijn leven. ook al zeg ik dit niet vaak, maar ik meen dit oprecht.



JE BENT EEN GEWELDIGE OMA

Bedankt dat je zo´n geweldige lieve, leuke oma bent voor mijn dochters.
Ik zie ze nog door jou huis rondlopen met de verkleed spullen aan die je in een kist bewaarde in het washok. Naar oma gaan was geen pyjama meenemen, maar een nachtjapon van oma aan en de badjas van opa. Oma die ontbijt op bed bracht, rummikub speelde met hen, uitstapjes met de trein deed individueel per kind. Ze mochten dan zelf kiezen waarheen.


Bij oma mochten ze altijd meerdere snoepjes, maar daar ben je oma voor. Verhaaltjes lezen voor het slapen gaan en ze altijd een welgemeende kus op hun voorhoofd gaf. Je was altijd op hun verjaardagsfeest en voor een van mijn dochters ben je een geweldige peettante. ik heb haar ook naar jou vernoemd, omdat ik wil dat jou naam doorleeft. ik hoop dat i net zo´n goede oma zal worden als jij en dat mijn kleinkinderen net zoveel van mij houden als jou kleinkinderen van jou.



BEDANKT VOOR DE LES MET MINDER KAN OOK

Toen wij opgroeiden was er niet veel geld. Toch heb ik als kind niks ontbeerd. De liefde was er altijd en daarvan ben ik gegroeid tot de persoon die ik nu ben. Ik heb van jou gezien dat je zonder klagen en met dragen de moeilijke tijden bent doorgekomen. Liefde is wat telt, geen materialistische zaken. Je hebt zelf veel voor ons gezin opgegeven moedertje! Wat een sterke vrouw ben jij !
SAMEN LACHEN

Ik hoop dat we nog heel wat hilarische momenten kunnen beleven. Ik heb er heel wat als herinnering al opgeslagen. Jij boos omdat papa de trouwdag vergeten was. Je gooide de gebakken eieren zo door de caravan heen. Wij tweeën samen stappen in Monaco. Beiden teveel in het glaasje gekeken, waardoor je zei: Haal die kerel met die moker hamer hier weg Dolly! Of die keer dat ik je een goedemorgen kus wilde komen geven. Ik keek om de hoek van de keuken en voordat ik het wist zat jou hete erwtensoep verdeeld over mijn blonde haardos. Niet allen dat want de keukenkastjes, het plafond en jij zelf zaten ook onder. Ik heb zoveel leuke herinneringen moedertje, ik hoop jij ook.

Dat is waar het om draait in het leven toch!

JOU KWALITEITEN

We hebben samen wel eens gesprekken erover, wie heeft welke genen van wie.
Ik heb de eigenzinnigheid van jou, de creativiteit van papa, de strijdlust van mijn vader en de zorgzaamheid weer van jou. Ik kan behangen, verven, mijn band verwisselen, stroom aansluiten en nog veel meer zaken. daarvan moet ik zeggen dat de genen zich van beide ouders zich in mij hebben genesteld. Wat ik niet kan is kleding naaien. Dat kon jij als de beste.


Weet nog dat je mijn broeken maakten alsof ze zo uit de winkel kwamen. Soul broek met wijde pijpen, je breidde er een angora vest bij en ik had weer een prachtige outfit. Het handwerk talent heb ik ook van jou. Breien, haken, maar vooral het open Hardanger borduur werk wat je niet maar kan doen vanwege je oogziekte. Dat zal ik weer oppakken mama en dan maak ik wat moois voor jou speciaal. Maar er zijn ook kwaliteiten die ik nooit zal bezitten.


Jou geduld, jou hoop en je onvoorwaardelijke geloof dat altijd alles goed komt.

Ik heb deze brief vanuit mijn hart geschreven Moedertje.
De jaren die komen gaan zal ik elk moment koesteren.
Dat we nog leuke en memorabele momenten mogen vastleggen.
Wat zeggen we altijd als we elkaar zien!
Wat zeggen we altijd als we weggaan!

Dikke kus van Je Dochter.
































Geen opmerkingen:

Een reactie posten