maandag 26 augustus 2013

Mijn favoriete boeken

Mijn favoriete boeken


Ik heb al veel gelezen in mijn leven en ik wil met jullie enkele boeken delen.

Voor mij geldt alleen maar de boeken die ik in de winkel kan kopen. Ik vind het prachtig uitzien als ik mijn woonkamer binnenkom en aar staan de boeken die voor mij zoveel hebben betekent. Boeken met wijsheid, proza, poëzie of thrillers. Romans die ik heb verslonden terwijl ik bruin bakkend aan het strand lag. Eigenlijk zou iedereen wel een aantal boeken van mijn keuze gelezen moeten hebben.

1984


het boek 1984 is geschreven door George Orwell in 1948. Het is een dystopie, een visie op e westerse wereld anno 1984. De burger gaat ten onder aan een volkomen kansloze strijd tegen een totalitair bewind. Refereren aan het Nazi bewind Duitsland en het regiem van Stalin. Het verhaal is een bittere satire op een politiek systeem dat een perfecte greep op het doen en laten van de onderdanen heeft. De enige politieke partij beheerst de ziel van de mens en dus het hele mechanisme van liefde en haat. oorlog is vrede, vrijheid is slavernij en onwetendheid is kracht. dat zijn de slogans van het boek.


OORLOG EN VREDE



Oorlog en vrede is geschreven door Tolstoy. Het is een meesterwerk onder de romans. het verhaal speelt zich af in de Russische samenleving tijdens de tijd van Napoleon. de vrouwelijke figuur die wordt beschreven in het boek wordt beschouwd als een van de sterkste Russische vrouwen ooit, Natasja Rostova. De roman is ook verfilmd met Audrey Hepburn in de hoofdrol als Natasja. De mannelijke hoofdrol wordt gespeeld door Anthony Hopkins. Zeer zeker een boek wat de moeite waard is om te lezen.


DE RECHTEN VAN DE MENS

Het boek de Rechten van de Mens is geschreven door Tom Paine. Hij schreef dit boek ten tijde van de Franse revolutie en hij was de eerste die überhaupt de rechten van de mens wilde beschrijven. Tom Paine was een activist die zich inzette voor de rechten van de mens. Hij verleend een grote bijdrage als activist aan de Frans en de Amerikaanse revolutie. Hij streed voor sociale zekerheid, voor rechte p sociaal en politiek niveau. Hij schreef over het ouderdomspensioen, de inkomensbelasting e het verplichte onderwijs. Heel interessant boek waarover je na gaat denken over de tijd van nu.


HONDERD JAAR EENZAAMHEID



Honderd jaar Eenzaamheid werd geschreven door Gabrielle Garcia Marquez. het is een prachtige roman, waarin de schrijfster gebruik maakt van allerlei verhaallijnen. Ze portretteert deze met een duidelijke boodschap. Het boek behoort tot het magische realisme met af en toe een flashback naar het verleden. in mijn ogen een meesterwerk. Een geweldig boek wat leuk is voor elke lezer.


DE WIND IN DE WILGEN



De Wind in de Wilgen is geschreven door kenneth Graham. Een van de beste kinderboeken ooit die u weer terugbrengt naar de eenvoudige dingen van eht leven. Weer leren te genieten van de eenvoudige dingen gepaard gaande met mystiek, avontuur, moraliteit en kameraadschap.

DE MEESTER EN MARGARITA




Dit boek is geschreven door Michail Boelgakov. het is een anticommunistisch meesterwerk waar het gaat over de botsing tussen goed en kwaad. Het boek duikt in materies zoals hebzucht, corruptie en bedrog. Alles wat betrekking heeft op deze menselijke eigenschappen. De roman bestaat uit drie door elkaar heen lopende verhaallijnen: het verhaal van Satan, de liefdesgeschiedenis van de Meester en Margarita, en het verhaal van Pontius Pilatus en Jezus. Alle verhalen lopen min of meer in elkaar over.


HUWELIJKSREIS MET MIJN BROER




Dit boek is geschreven door Franz Wisner. Frans Wisner had het allemaal. Een verloofde, het leven was goed en hij was gelukkig. Dan dumpt zijn verloofd hem, hij raakt zijn baan kwijt en zijn leven is ellendig. Het boek is een hartstikke leuk avonturenverhaal waarin het leven, relaties en zelfontplooiing centraal staat.

( wordt vervolgd)

Vandollum


Geen opmerkingen:

Een reactie posten