maandag 26 augustus 2013

De zonnige kant van leven

De zonnige kant van leven

                                  

Mensen gaan vaak aan geluk voorbij als ze tevergeefs en gekwetst wachten op iets anders.
Geluk zit hem vaak in kleine dingen die van grote betekenis zijn.

Momenten van geluk, saamhorigheid, liefde die je deelt verlichten jou leven.

We zijn het er niet allemaal over eens als het gaat om geluk. Dat verschilt per individu wat een mens gelukkig maakt. Geluk is iets wat we voelen en denken en die twee moeten in harmonie zijn met elkaar. Iedereen verdient het om gelukkig te zijn in zijn of haar eigen tempo.

Veel mensen denken dat geld gelukkig maakt. geloof me ik heb tonnen geld gehad en geld maakt je niet gelukkig. Geld maakt dingen alleen maar makkelijker maar meestal heb je pas veel geld als je daar tachtig uur voor in de week werkt en bijna geen vrije tijd meer over hebt.

Hoeveel geld is genoeg? dat vroeg ik ook altijd aan mijn ex en niks was ooit goed genoeg. twaalf miljoen per jaar of 20 miljoen per jaar, gewoon doorgaan en meer vergaren. Ze zeggen dat als je veel geld hebt dat je met een schaar van mensen om je heen gelukkig bent, geloof me het is precies het tegenovergestelde. geld vervreemd je van mensen en als je het hebt dan komen mensen ook alleen maar voor geld. Zak je in armoede weg dan zie je niemand meer.

Ook als je de loterij zou winnen wat veel mensen hopen dan is dit nog geen garantie voor geluk.

Ik ben door de scheiding mijn inkomen verloren dus twee zaken tegelijk. je verliest je man en je verliest je inkomen. De stroom van inkomsten valt weg en de psychische gevolgen van werkeloosheid spelen op. Je reputatie veranderd in een slag omdat menselijk gedrag veranderd als je werkeloos wordt. geluk wordt ook beoordeeld naar je uiterlijk.

 Ben je slank zou je meer vrienden hebben en meer kansen maken op een man.
Je vindt een betere baan of wordt zelfs sneller bevorderd op een werkplek.
Ik heb simpel gezegd liever dikke mensen om mij heen die het oprecht met me menen en ik heb helemaal niks met het afslankideaal. Obesitas is een goed fenomeen als je bekijkt naar geluk. Waarom zijn mensen dikker en waarom zijn er zoveel eet stoornissen op deze wereld? het wordt langzamerhand een pandemie in plaats van een verschijnsel.

Er is meer van het leven te genieten als alleen mar diëten en afvallen.



           
Een echtscheiding kan je heel gelukkig maken. Beter gelukkig alleen als ongelukkig getrouwd.
Ik kon mezelf niet voorstellen dat er een leven na mijn huwelijk mogelijk was, maar geloof me het kan. Als je ex je tenminste met rust laat.

Een scheiding gaat sowieso al gepaard met emoties, pijn, verdriet, woede, angst en teleurstelling. Ik heb gerouwd en heb geprobeerd een team te blijven als ouders samen met mijn ex mar ook dat is niet gebeurd. Het worden twee partijen waarvan de een de oorlog heeft verklaard aan de ander. Je verliest je kinderen en een deel van jezelf, maar toch ga je door omdat je het leven lief hebt met al die geluksmomenten die er in voorkomen.

Om echt te genieten van de goede momenten moetje ze eerst herkennen.We leven niet in een perfecte wereld en beproevingen blijven op je levenspad komen. De waarheid draait zich echter daarom dat je de hobbels neemt en je aan die weg probeert vast te houden. Accepteer wie je bent, wat jou omarmt en koester de geluksmomenten in je leven. het leven is veel te kort, want met een knipoog kan je het betreuren dat je het leven niet hebt liefgehad.

Mijn Geluksmomenten
Het opgroeien in een liefdevol gezin. bij mijn vader op schoot zitten zelfs op volwassen leeftijd en me beschermd en veilig voelen. De mooie gesprekken met mijn broers die nu nog impact hebben op mijn leven. de tijd die ik heb mogen doorbrengen met mijn overleden broer en de glimlachjes die ik altijd van hem kreeg. De geluksmomenten die je koestert door je ouders meegegeven.
De geboorte van mijn drie dochters die het mooiste wonder op aarde is. Een nieuw leven op aarde brengen die alle schoonheid en geluk te boven gaat. Het zien van de eerste echo en het horen van de eerste hartslag. je voedt ze op en je ziet ze ontwikkelen in zelfstandige en evenwichtige volwassen vrouwen. Vrouwen met passie, met vertrouwen, met liefde en respect.
Eenvoudige dingen maken me altijd blij. Een ijsje eten in het park als de zon zoals vandaag heerlijk schijnt of lopen door de regen met mijn hond aan de lijn, die heerlijk door de regen dartelt. Een hapje nemen van de tomaten die ik op het balkon heb staan of een bloembol planten en wachten op de mooie bloem die er een tijd later uitkomt.
De geur van de bloemen die ik op tafel heb staan en die zich door de kamer verspreidt. De passie die ik teweeg kan brengen als ik een schilderij maak of als ik een artikel schrijf. het geluk wat je ervaart als je je balkondeuren open doet en de zon schijnt op je gezicht. De lange wandeling die je maakt door het bos samen met je hond of het dollen in huis met je favoriete kat.
 
 
 
 
Het geluk moment als je aan zee zit en je ziet de kracht en de pracht van de natuur. de geur van vers gemaaid gras of de passie die je bij iemand ziet als hij danst voor zijn leven. het geluk wat niet te omschrijven is als je jou kind ziet lachen.
 
Als mensen de slappe lach om iets hebben of als er goed gehuild wordt bij een romantische film. Ik vind het heerlijk om met mijn blote voeten door het gras te lopen en elk sprietje te voelen. Ik vind het heerlijk om mijn hond te knuffelen en mee te zingen op mijn favoriete muziek.
 
De zonsondergang, de vogels in de lucht of het eekhoorntje wat snel de boom in schiet.
De hond die de kop om iemands schoot legt of de kat die zacht tegen je aan schuurt. je lachen niet kan inhouden als je hond ligt te dromen of als je kat met de kop in de wc bak hangt.
Het oude stelletje wat bij mij op het bankje zit en de handen in elkaar geslagen hebben.
 
Als je ziet dat je een ander blij hebt gemaakt met een cadeautje wat je zelf hebt gemaakt of wanneer je weer tegen iemand aan kan kruipen die je het gemist. Wakker worden op een zonnige dag en ondanks je gebreken en ziekte dat je toch nog op kan staan.
 
Het geluk dat je voelt als je kind heelhuids uit een auto-ongeluk komt.
 
Het geluk dat je ervaart als je kind na een hersenbloeding weer kan praten
en daarna weer kan lopen. Het geluk wat door je heenstroomt als je te horen krijgt dat jou kanker is genezen.
 
 
Het geluk dat je zo nog verder mag zien opgroeien en je kleinkinderen mag zien.
 
Afgelopen December is mijn kleinzoon geboren en dat was een van de grootste geluksmomenten van het afgelopen jaar. ik zie het geluk na drie jaar vechten in de ogen van mijn dochter als ze haar zoon vasthoudt.
 
Ik zie geluk in de ogen van papa die trots is op zijn zoon. Ik voel geluk als ik hem vasthoud en terug denk aan al die geluksmomenten die ik in mijn leven heb gekend.
 
Geluk is de waarde van elk moment
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten