dinsdag 27 augustus 2013

Help, zet dat vliegtuig veilig aan de grond

Help, zet dat vliegtuig veilig aan de grond


Ik heb al vaak in mijn leven in een vliegtuig gezeten en heb vaak een schietgebedje moeten doen. Ik zag me boven de zee zweven en dacht we storten er zo in. Dat heb je bijvoorbeeld als je in Nice landt. Ook heb ik een keer anderhalf uur in de lucht gehangen en gecirkeld boven de luchthaven Zaventem in bij Brussel. Ik kwam terug van Zuid Afrika en kwam terecht in sneeuwbuien en hagel. Uiteindelijk moest de piloot het vliegtuig wel neerzetten, vanwege te weinig fuel. Het was glijden en rutschen op die landingsbaan en het zweet brak me uit. Maar ik ben er nog.

Het is soms voor een piloot kunst en vliegwerk om een toestel veilig op de grond te krijgen.
De piloot moet een zeer hoog niveau hebben van vaardigheid ene en fundamenteel begrip van natuurkunde.


De Princess Juliana Airport ( Sint Maarten)




Deze luchthaven is een zeer drukke luchthaven en beroemd op zijn landingsbaan. De landingsbaan is 2.180 meter lang en dat is veel te kort voor grote jet vleigtuigen. De vliegtuigen die op deze luchthaven van Sint Maarten moeten landen vliegen laag over Maho Beach. de zon aanbiddende toeristen sschrokken zich vaker lam van het denderende geluid van de vliegtuigen. Vliegtuigspotters kunnen hier hun hart op halen, that´s for sure. Kijk op onderstaand filmpje hoe je op deze luchthaven landt. Ik zweer je jou breekt het zweet uit, lol.


http://www.youtube.com/watch?v=zAfQwDizpRo&feature=player_embedded


Juancho E. Yrausquin Airport (Saba)



Juancho E. Yrausquin Airport is een luchthaven waar opstijgen en landen een groot probleem is.
De luchthaven bestrijkt een groot gebied van het kleine eiland Saba. Hij behoort tot een van de gevaarlijkste luchthavens ter wereld. De luchthaven ligt tussen heuvels in en aan beide kanten van de landingsbaan bevinden zich grote klippen die uit de zee steken. Het is een van de kortste landingsbanen ter wereld.


http://www.youtube.com/watch?v=kIuS4qx9WE4



Luchthaven Courchevel ( Franse Alpen)



Het vliegeveld Courchevel lit in de Franse Alpen op 2000 meter hoogte. het beschikt over een korte landingsbaan en een helling van 18,5 procent omhoog. Er kunnen op dit vliegveld geen doorstarts gemaakt worden. Door de heuvels, kliffen en bergen is het erg moeilijk om te landen op het vliegveld. Een tientallen meters diepe kloof aan de ene zijde van de landingsbaan en een heuvel aan de andere zijde zorgen voor extra gevaar. Er kan maar vanaf één kant gestart worden en vanaf de andere kant kan enkel geland worden. Alleen piloten die een speciale training hebben gevolgd mogen op dit vliegveld landen. Courchevel geldt als op 6 na gevaarlijkste luchthaven ter wereld. Deze luchthave werd gebruikt in opening van de film Tomorrow Never Dies.


http://www.youtube.com/watch?v=panvPL6zJt8



Luchthaven Paro in Bhutan.



De luchthaven Paro is een internationale luchthaven bij de stad Paro in Buthan. Luchthaven Paro is tevens het enige internationale vliegveld van het land Bhutan.
De luchthaven ligt op een hoogte van 2236 meter in een diepe vallei, de Paro Vallei, op 6 kilometer van de stad Paro zelf. De luchthaven heeft slechts één landingsbaan en wordt bediend door één luchtvaartmaatschappij, de staatsluchtvaartmaatschappij van Bhutan, Druk Air is de eigenaar van de luchthaven. De Paro Vallei, omringd door 500 meter hoge pieken van de Himalaya, is de moeilijkste plek om een vliegtuig te landen. Piloten moeten speciaal getraind zijn om het vliegtuig tussen de bergen te manoeuvreren. Slechts 8 piloten hebben toestemming om deze luchthaven te gebruiken als landingsplaats. In de nacht mogen er helemaal geen vliegtuigen landen vanwege de harde rukwinden.


http://www.youtube.com/watch?v=eNvOkCRELWo



Reagan National Airport, (Washington DC )




Ronald Reagan Washington National Airport is een luchthaven 5 kilometer ten zuiden van het centrum van Washington DC in Arlington Virginia. Piloten moeten letterlijk tussen de monumenten zoals het Pentagon en de Cia navigeren. Oo het opstijgen is een nagel bijtende bedoeling daar het toestel zeer snel hoogte winnen. Hij moet snel de hoogt in om de draai te maken om over het Witte Huis te vliegen.


/www.youtube.com/watch?v=ZzPOESuZgjI


Gibraltar Airport (Gibraltar)




De luchthaven ligt slechts 500 meter van het stadscentrum van Gibraltar, op de landengte die de rots met Spanje verbindt. De Winston Churchill Avenue kruist de startbaan. Om gevaarlijke situaties te voorkomen wordt deze weg met spoorbomen gesloten als er een vliegtuig gaat landen of opstijgen. In het programma Most Extreme Airports van televisiezender History werd Gibraltar Airport de op vier na gevaarlijkste luchthaven van Europa genoemd.

 
http://www.youtube.com/watch?v=DJ5Wo5CteEA



Toncontin Airport, Tegucigalpa (Honduras)




Piloten die hier willen landen moeten een bocht maken van 45 graden naar links kort voor de landing in de berachtige vallei. De bocht is vrij gevaarlijk voor de omstanders, die de landing vanaf de berg kunnen volgen. In 1997 stortte hier nog een Boeing neer van de Amerikaanse luchtmacht en vloog in brand. Honduras staat op nummer 7 op de lijst van gevaarlijkste luchthavens.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=v_z5HtME9n8



JFK International Airport, New York (VS)



JFK Airport is het meest bekend als het internationale knooppunt van de stad New York, maar er zijn ook een aantal binnenlands vluchten, vooral naar de westkust van de Verenigde Staten. JFK, gelegen op Long Island, is de belangrijkste luchthaven van New York. Piloten moeten zich een weg banen door het drukke luchtverkeer. Vliegtuigen met als bestemming de nabijgelegen luchthavens van LaGuardia en Newark maken immers gebruik van dezelfde vluchtroute. Bovendien luidt de baai van Jamaica het einde van de startbaan in.

http://www.youtube.com/watch?v=q4YoXyYBbYA


Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten