maandag 26 augustus 2013

Ben jij bijgelovig?

Ben jij bijgelovig?



Bijgeloof is het geloof dat er iets veroorzaakt kan worden door bovennatuurlijke krachten. Meestal heeft een bijgeloof te maken met geluk, ongeluk of het afweren daarvan.Ik zelf ben niet bijgelovig, het enigste wat ik heb is dat ik altijd witte kaarsen brandt omdat die mij beschermen. Veel mensen echter lopen met al die bijgeloven door de wereld rond en dat zijn er best wel een hoop




Een van de bekendste bijgeloven is de betekenis van het getal 13, het ongeluksgetal.
Veel ziekenhuizen hebben geen dertiende verdieping, ook de hotels niet en in vliegtuigen ontbreekt de dertiende rij stoelen. de dertiende dag van de maand heeft onze economie al vele miljoenen euro´s gekost. Vrijdag de dertiende wordt als een ongeluksdag beschouwd en op de dertiende zaten de apostelen aan het laatste Avondmaal. Bij de Romeinen werd dertien geassocieerd met verwoesting en dood.

Een hoefijzer beschermt en brengt geluk. Als je het hoefijzer met de opening naar boven boven ophangt boven een deur wordt gehangen, wordt het geluk daardoor opgevangen. Een hoefijzer over de linker schouder gooien dan mag je een wens uitspreken. Indien je een paraplu in huis open maakt, dan betekent dat ongeluk. Indien een paraplu omvalt mag je hem nooit oprapen, want dat leidt tot ongeluk in de toekomst.





Het klavertje vier brengt voorspoed en geluk. De klaver beschermt je tegen kwade geesten en jou dromen komen uit als je en wens doet met een klavertje vier in je hand. indien een meisje een klavertje vier in haar schoen doet zal zij trouwen met de eerste man die zij tegenkomt. Spiegels zijn ook zo iets. Vandaar dat ik misschien niet van spiegels hou. Een gebroken spiegel brengt zeven jaar ongeluk. Een gebroken spiegel tast de ziel aan en vroeger werden spiegels afgedekt. Spiegels trokken de bliksem aan.


Mensen kloppen ook vaker iets af. Afkloppen is een bijgeloof van christelijke en heidense afkomst. .Onder een ladder doorlopen mag ook niet want dat kan je dood betekenen of in ieder geval veel ongeluk. Een vrouw die vroeger onder een ladder doorliep zou nooit trouwen. Zout knoeien over de linkerschouder verdrijft boze geesten. Indien je bang bent voor het donker en nog laat op pad wilt gaan dan doe wat zout in je hand en houd deze vast. Het zout zal je beschermen.





De kat en dan vooral de zwarte kat komt veel voor bij bijgeloof. De kat was vroeger het symbool van het vleesgeworden kwaad. Het gevolg hiervan was dat katten wreed werden behandeld en gedood. katten weren mishandeld met een kwelspel. Met knuppels geslagen of opgesloten in een ton met water. ook werden er vroeger katten verbrandt. Katten worden in verband gebracht met heksenkringen en dood. indien en kat je pad kruist brengt dit ongeluk. Een kat die te dicht bij onze mond komt zuigt de adem uit ons lichaam weg.


File:Frances Brundage schwarze Katze.jpg


Onder de dieren heb je ook nog de mollen, de paarden en de ekster die ongeluk brengen.
Een mollen poot werd vroeger om de nek gehangen om geluk aan te trekken. Een ekster wordt van oudsher al beschouwd als voorspellers van geluk en ongeluk. Een paard geneest allerlei kwalen en het vet van de manen van een paard werd gebruikt als reuma zalf. Ook kevers spelen een rol bij het bijgeloof. De mestkever, het vliegend hert en het lieveheersbeestje. Nooit een lieveheersbeestje doen dat brengt ongeluk. Komt er een lieveheersbeestje op e hand krijg je geluk en ook als ze op je af komen vliegen.


Een vleermuis wordt in verband gebracht met heksen en vampiers. ook de duivel heeft te maken met vleermuizen zo staat hij ook altijd afgebeeld. Kameleons brengen in Afrika ongeluk en schildpadden worden in Azië gezien als geluk brengers en boom kikkers kunnen het weer voorspellen. Spinnen staan symbool voor gevaar, gif en boosheid. Zo nijdig als een spin komt daar vandaan.

Ook bij de dagen van de maand is bijgeloof van pas. de zondag is een rustdag en een geluksdag. indien ej die rust verstoort zal dit ej ongeluk brengen. De maandag is een ongeluksdag want wie er op maandag leent, raakt het kwijt. Wat op maandag begint wordt zaterdag verslindt. De dinsdag is een geluksdag en een goede dag om een reis, project of huwelijk te beginnen. Woensdag staat in verband met tovenarij en op woensdag verraadde Judas zijn Meester. Op donderdag brengt een vrijer altijd een bezoek aan zijn meisje. Vrijdag is een ongeluksdag en de dag om een week af te sluiten. mensen die op zaterdag geboren zijn zijn perfectionisten.




Ik ben eens verder gaan rondneuzen in allerlei boeken en vond schrikbarende bijgeloven. Indien er een ader zichtbaar over je voorhoofd omlaag loopt tot op je neus dan zal je vroeg sterven. Een bezem werd vroeger al beschouwd als een werktuig van een heks met magische werking. Zet men de bezem met de steel naar beneden dan weer je ongeluk uit je huis. Je mag ook nooit een voordeur open doen als de achterdeur ook open staat. Men kan zo kwade geesten in huis halen.


Als je fluit in de wind trekt dat een storm aan en als je fluit voordat je naar bed gaat trekt dat de duivel aan. De leukste vind ik als je jeuk hebt aan je enkel dan krijg je veel geld. Indien dit waar was, was ik nu Multi miljardair. Oh ja nog zo een. Indien je een spitse kin hebt dan ben je slecht en als je een koude rilling krijgt dan loopt er iemand over het graf heen van iemand die je kent.

Met je linkerbeen uit bed stappen bezorgt je en slechte dag en kinderen met een magere moeder lijken altijd op de vader. Nachtmerries kunnen worden voorkomen door je sokken met een speld aan je voeteneinde te hangen. Nooit je schoenen op tafel zetten want dat veroorzaakt ruzie en op maandag niets uitlenen aan iemand omdat je anders je geluk weggeeft aan iemand anders.


Nog meer van die ongeluk brengende handelingen. Niet niezen aan tafel dan komt er een sterfgeval. je moet altijd nieuwe kleren wassen voordat je ze gaat dragen en je haar kammen als het donker is. Laat nooit een boek vallen en knip op zondag jou nagels. Je oor gaat tuiten of krakende en piepende schoenen. de ooievaar op je dak of een zwarte kat aan je linkerzijde. Teveel bijgeloven die over de gehele wereld zijn verspreidt.





Nou dat was een hele waslijst en daarom weet ik nu ook waarom er bij mij de laatste jaren zoveel pech is geweest. Ik heb wel een kleine ader die naar mijn neus loopt en de bezem zet ik altijd met de steel naar boven. Bij mij staan alle deuren in huis tegen elkaar open en ik fluit op alle momenten van de dag. Jeuk aan mijn enkels heb ik elke dag, eigenlijk jeuk aan mijn hele lijf, maar dat heeft me geen cent gebracht. Ik stap altijd met mijn linkerbeen het bed uit, want recht staat mijn bed tegen de muur.
Indien deze bijgeloven zouden werken dan was er nu niets meer van mij over. Het is maar goed dat ze er zijn zo hebben mensen tenminste nog wat houvast in deze gekke wereld.Ik doe er in ieder geval niet aan mee en al is het vrijdag de dertiende……… Ik ga gewoon mijn staatslot halen en hoop dat ik wat win. Ik loop ook gewoon onder een ladder door en een zwarte kat vind ik lief. Bijgeloof is een geloof maar een geloof wat ik niet deel.


Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten