dinsdag 27 augustus 2013

Momenten om je over te schamen


Momenten om je over te schamen




Schaamte is een onaangename psychosociale emotie
 waarvoor de angst om door anderen misprezen of zelfs
niet meer door de groep geaccepteerd te worden bepalend is.


Een rood hoofd krijgen als je niet weet wat je moet zeggen of je durft een ander niet meer aan te kijken. De meeste mensen schamen zich voor de gekste dingen. Je kan je schamen omdat je denkt dat je anders bent als iemand anders of het schaamrood stijgt je naar de wangen als je verlegen bent.
 Er zijn genoeg momenten dat ook ik me geschaamd heb en dat ik door de grond wilde zakken. Een ongesteldheid vlek in mijn witte broek of een gat in mijn truitje onder mijn armen.





Blozen een hand voor je hoofd houden, je zelf terugtrekken uit een gezelschap, allemaal herkenbare situaties voor sommigen die last hebben van schaamte. Je ka n je schamen omdat je verlegen bent of schamen voor je achtergrond. Schamen voor je persoonlijke seksuele voorkeur of schamen voor je eetgedrag. Er zijn een aantal momenten die als meest populair worden beschouwd als het aankomt op schaamte. Zweetplekken onder de armen staat daarbij op een hoge plaats. Je schaamt je rot als je van die lelijke zweetplekken onder de armen hebt en dat terwijl je de duurste deodorant hebt opgespoten. Wat denk je dan van strikleen in het openbaar. Daar ben ik ook een meester in al zeg ik het zelf.

Een boer laten in het openbaar is ook een van de meest voorkomende beschamende momenten.
Uit onderzoek is gebleken dat de meest beschamende momenten op de werkplek voorkomen.
Ik kan me daar niet in vinden maar het schijnt zo te zijn. Mensen schijnen van een podium af te vallen terwijl ze hun speech houden of maken een verkeerde woordkeuze zoals ik dat deed met prositueren. Mensen die een nacht opgesloten zitten op kantoor omdat ze er niet bijtijds uit waren. Flauw vallen is ook zon ding en dat mannen een vrouwen toilet binnen lopen of andersom.

Mensen vallen ook in slaap op het werk en noemen de verkeerde naam als ze de telefoon opnemen. Ze melden zich met hun privé naam of met een andere bedrijfsnaam van een bedrijf waar ze voorheen hebben gewerkt. Ik zelf heb ook wel eens meegemaakt dat ik een vergadering had. Dacht nog even plassen en ja hoor ik bleef met mijn panty handen aan de deur en een grote ladder er in. Komt het je bekend voor dat je over iemand staat te roddelen en op een gegeven moment staat iemand achter je. Zo rood zijn je wangen nog nooit geweest dan.





Misschien herkennen mensen dit als ik ze zeg dat je je mooist stralende lach opzet en dat iemand anders jou dan zegt: He lieverd je hebt wat tussen je tanden hangen, ha ha. Iedereen lacht behalve jezelf. Of je staat te praten en je neemt je meest formele stem aan en dan komt er opeens zo´n piepend hoog geluid uit wardoor je voor schut staat. Je kan de naam van iemand vergeten die je tegenkomt en wat je ook maar doet de naam schiet je niet te binnen. Je zit heerlijk te ten in een restaurant en ineens heb je allemaal etensspatten op je kleding omdat je iets laat vallen. Je kan zelfs als je naar buiten gaat vergeten hebben waar je hebt geparkeerd.


Ik ben een keer uitgeleden in de regen maar ik belandde met mijn voeten in de lucht en schoof ook nog meters door. Dat was een schaammoment ten top vooral omdat ik die dag geen moderne onderbroek droeg. Ken je die schaammomenten als je net van de toilet af bent en er komt iemand binnen die zin neus ophaalt? Net alsof ze jou dan aankijken en de schuld geven van de stank die er dan hangt. Je zit in een stille kamer en ineens begint je maag te rammelen. Gebeurd vaker in en doctorskamer of juist op een moment dat iedereen stil is.





Ik heb zo ook een keer vastgezeten in mijn auto. Ik had een Mercedes waarop twee alarmen zaten en die waren tegen elkaar ingegaan. Ik stond bij de benzinepomp en niemand kon me helpen. De jongen die bij dit station werkte had bij mij op school gezeten en na veel handgebaren kon ik hem duidelijk maken dat hij de garage moest bellen die vlakbij zat. Daar kwam dus de wegenwacht om mij uit mijn benarde situatie te bevrijden. Soms praat je ook in je zelf hardop en denkt dat niemand je hoort.

Zo liep k laatst te schelden en echt met grove woorden toen een oude opa mij verbaasd aan keek tegen wie ik het had. Ik liep een keer met mijn zus door de stad en ik had zo´n tien minuten niks gezegd. Iedereen lachte vrolijk toen ze ons zagen en keken ook nog om nar ons. Op een gegeven moment verteld ik mijn zus dan maar dat ze de twee lippenstift strepen ook moest uitwrijven als ze die als rouge wilde gebruiken. Lol.


Nog zo´n voorbeeld is mijn ringtoon. Ik had voor mijn ex een ringtoon ingesteld die eigenlijk ordinair was. Ik zal hem hier neerschrijven hij is i het Duits en gaat zo:

Hallo du dreckschwein, schon dass du mich anrufst, enz, enz.


Ik stond bij de supermarkt net bij de kassa en toen ging deze ringtone af. Schaam schaam schaam pfffffffffff.



Het beste wat je kan doen na een beschamend moment is een paar keer diep ademhalen en er zelf gewoon om lachen. Anderen gaan met je mee lachen en de spanning wordt gebroken. Hoe pijnlijk het moment ook is humor neemt de spanning weg. Accepteer dit moment en voeg het toe aan de stapel onvergetelijke momenten die vaker dan weer opgerakeld worden gedurende feestjes en partijen.

Je lacht er dan soms zelf net zo hard over mee. Maak er gen spektakel van , wordt nooit defensief en loop nooit weg of barst in tranen uit. Hoe groter de scene die je maakt des te beter zal het onthouden worden door anderen. Zet je gedachten op iets anders door afleiding te zoeken of een gespreksthema naar iets anders te verschuiven vooral als je jezelf verspreekt.


Indien je in verlegenheid wordt gebracht neem het als een les. Een les bevat altijd wel leerzame momenten en we leren ervan zodat we ons niet nog eens hoeven te schamen.

Bedankt Marissey dat je me weer inspiraite hebt gegeven voor een artikel en je had gelijk wat betreft de humor, het doet me goed om er over te schrijven.

Thanks !

Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten