dinsdag 27 augustus 2013

Een moeder contract opstellen met je zelf

Een moeder contract opstellen met je zelf



Bijna alle moeders hebben een hectisch leven. Of je een werkende moeder bent of een moeder bent die thuis alles regelt, het blijft hectisch. Moeders hebben meerdere rollen tegelijk, moeder, ondernemer, vriendin, zus, consultant, minnares en ga zo maar door. Ik liep net met de hond buiten te wandelen van mijn dochter die eer een weekje tussen uit is en dacht na over het moeder zijn.

De wind waaide in mijn gezicht en de miezelregen raakte mijn gezicht. je jaagt en je waait door het leven als moeder zijnde en er zijn geen duidelijke afspraken. het wordt maar al te vaak aangenomen dat moeders overal tijd voor hebben en alles kunnen. Er zou eigenlijk een contract opgesteld moeten worden waarin bepaalde zaken vast moeten worden gelegd. Ik ben terug gelopen naar huis en heb mijn gedachten omtrent dit contract meteen opgeschreven onder de naam van dit artikel.

Er worden in mijn contract vijf belangrijke zaken vast gelegd in mijn eigen Moeder Contract

Identiteit

Toen ik moeder werd was ik helemaal niet bezig met een carrière opbouwen. Ik heb natuurlijk wel door de jaren heen bewezen dat ik het kan en zelfs samen met het hebben van een gezien. Als moeder zijnde moet ej dan over genoeg flexibiliteit beschikken anders red je het niet. Ik vroeg me vaker af of je ook een eigen identiteit kon hebben naast de identiteit van mama zijn. Natuurlijk is dit mogelijk als je het maar voor je zelf opeist. Heb je het besluit eenmaal genomen dan zal je jezelf ook beter voelen. Je navigeert een stuk gezonder door de mallemolen van het leven.

Gezin

Indien je besloten hebt je eigen identiteit uit te bouwen kan daar ook carrière bij horen. Er kan ook bepaalde vrijheid bij komen zodat je dingen voor jezelf gaat doen. Elke werkende ouder moet dit voor zichzelf uitzoeken. Ik heb jaren geleden besloten dat mijn gezin boven alles staat. Mijn bedrijf groeide door maar zo ook mijn kinderen. De tijd van opvoeden en tijd met je gezin doorbrengen gaat zo snel je kan er eigenlijk geen moment van missen. Ik wil liever naast mijn werk leuke dingen doen met mijn kinderen. Ik ging ook niet mee op zakenreizen omdat ik mijn kinderen zelf wilde opvoeden. Ik wil betrokken zijn in het leven van mijn kinderen op alle gebeiden.

Tijd

Ik heb altijd tijd voor me zelf opgeëist. Onafhankelijkheid is voor mij heel belangrijk alhoewel ik me soms wel voor 200 procent aan mijn man en gezin gaf. Het maakte mij ook niet uit of anderen dat wel of niet accepteerden, dat is hun probleem. Hun valse overtuiging.

Beloftes

Hoeveel vrouwen voelen zich niet schuldig als ze een keer naar de kapper gaan of naar de film. Persoonlijke investering wordt meestal afgekeurd. Integendeel van wat anderen denken zou ik willen adviseren dat alle moeders tijd voor zichzelf handhaven. Het brengt evenwicht, geluk en vrede met je zijn. Het is niet altijd even belangrijk dat we ons zorgen maken over financiële zekerheid of verantwoordelijke taken. Je kan genieten om met je kinderen naar het park te gaan of met ze gaan spelen maar je geniet ook van jou eigen Zumba dansles of een bezoekje aan een vriendin die je lang niet hebt gezien.

Energie

Moeders moeten heel erg zuinig met hun energie omgaan want er wordt van alle kanten aan ze getrokken. geen energie steken in zaken die jou als persoon niks brengen en alle schuldgevoel loslaten. Indien je ergens geen zin in hebt niet doen. gebruik positieve energie voor je zelf en laat negatieve energie links liggen.
Mijn moeder contract is een weerspiegeling van mijn persoonlijkheid. Van mijn normen en aarden en van mijn principes en levensstijl. Het herinnert mij er dagelijks aan dat ik bewust moet kiezen voor mijn energie, mijn eigen tijd en mijn ruimte om anderen te dienen.

Vandollum


Geen opmerkingen:

Een reactie posten