maandag 26 augustus 2013

Waarom televisie kijken je niks brengt

Waarom televisie kijken je niks brengt




Ik kijk al jaren niet meer naar de televisie. Van de week deed ik hem weer even aan en meteen ging mijn stemming van hoog naar laag. Ik kijk niet naar shows en surf ook niet door andere kanalen heen. Vroeger was ik net zo´n televisiekijker als misschien jullie ook.

Meestal mocht ik van mijn ouders na schooltijd televisie kijken maar dan niet meer dan twee uur. Toen ik eenmaal op me zelf woonde breed zich dit uit tot een paar uur per dag. Van de ene op de andere dag ben ik er mee gestopt. Door deze beslissing heb ik meer vrije tijd om dingen te doen die wel productief zijn en die meer helderheid in mijn leven verschaffen.

Indien je vroeger verslaafd was aan bepaalde programma´s moest je je taken om dit programma heen bouwen. Ik zat ook zo´n drie uur per avond op de bank en haastte me om mijn favoriete show te zien. Gemiddeld zitten mensen 5 uur achter hun televisiescherm dat is bijna 2000 uur per jaar.

Ik verbaas me soms wel eens dat mensen nog tijd hebben om andere dingen te doen.
Het enige dat televisie mij echt kan waarborgen is dat je als je een tijd niet kijkt dat je eigenlijk niks hebt gemist. Mensen zijn gewoon doorgedraaid als ze zelfs programma´s opnemen terwijl ze de ander aan het kijken zijn. Het is een vacuüm wat je leeg zuigt en je bereikt er niks mee. Het kan mensen helpen te ontspannen, maar daar heb ik ook zo mijn twijfels over.


Onderzoek heeft aangetoond dat televisie kijken je hersenactiviteit vertraagd. Je lage hersenen zoals ze dat noemen, zetten zich in een zogenaamde vecht en vlucht modus. Bij veelvuldig televisie kijken werken gewoon bepaalde gebieden van je hersenen niet meer. Televisie kijken behoeft geen interactie. Vergelijk het maar eens met een boek lezen of artikelen schrijven, het en is passief en het andere actief.





De gemiddelde inhoud van televisieprogramma´s is bewustzijn verlagend. Er komen niveaus aan te pas van angst, schuld, verdriet, verlangen en trots. Dit verschilt natuurlijk per netwerk, sommige kanalen hebben betere inhoud dan anderen. Fear Factor bijvoorbeeld met de angstaanjagende stunts of Extreme make-over of de Bachelor. Fear factor vind ik niet echt inspirerend en Make over zijn voor mij mensen die ontevreden zijn over hun uiterlijk.


Ik had een miljonair en die heb ik niet via de televisie verkregen.
America´s next Top Model laat duidelijk zien wat de maatstaven zijn voor onze maatschappij. Broodmager en geen innerlijke schoonheid aanwezig. Kwaliteit verwijst altijd naar de inhoud van de show en tegenwoordig is die maar laag. Er komen thema´s voorbij op televisie over loyaliteit, vriendschap, empowerment, sterke thema´s. Maar er komen ook voorgekauwde dialogen en verhaallijnen die nergens op slaan. The Bold and The Beautifull getuigt van incest en Charmed laat een wereld zien die niet bestaat.


Er is te veel van het zelfde en minder informatieve inhoud die waar is. Programma´s van winkelen, zangwedstrijden, fashion, koken met sterren en reality shows. Elke programma wordt overschaduwd door reclame en er is soms meer reclame dan uitzending. Soaps waar mensen aan verslaafd raken en werkelijk ziek worden las ze op vakantie hun geliefde soap niet kunnen zien. We gaan zelfs meedenken hoe de personages moeten leven en verzinnen zelf een happy end.





De reclames zijn bedoeld om ons aan te sporen te kopen. Subliminale berichten zitten in reclame verborgen en zonder dat je het weet trap je er in. De advertenties spelen in op jou angsten en verlangens en ze vertellen je ook nog hoe je gelukkiger kan leven.

Het is een cover up voor een ongelukkig leven. Er is zoveel sensatie op de televisie zo uit het niets geschapen. Huilende mensen, vechtende mensen, taboes, seksuele inhoud en lelijk menselijk gedrag. Ik wordt erdoor niet vermaakt en ik vind dit ook niet leerzaam.


Mensen zitten in een ruimte met hun kop voor de televisie en hebben geen enkele band met elkaar.
Voor mij is televisie een groot onkruid wat de liefde en saamhorigheid in onze maatschappij totaal vernietigd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten