maandag 26 augustus 2013

Belangrijke Levenslessen voor Jonge Mensen

Belangrijke Levenslessen voor Jonge Mensen




Gisteren was het prachtig weer hier in Zuid Limburg dus ik besloot om een wandeling te maken op de Limburgse Heide. Na twee kilometer gelopen te hebben kwam ik bij een bankje waar een jongeman op zat. Ik ging naast hem zitten en al snel kwamen we in gesprek.

Hij vertelde mij dat hij binnenkort zou afstuderen aan de middelbare school en dat hij niet wist wat hij met zijn leven wilde gaan doen. ik kreeg een heel vragenvuur op me af, wat ik dan niet deed voor de kost en wat ik allemaal anders zou doen, enzovoorts. Ik beantwoordde hem zo goed als ik kon maar toch bleef me dit gesprek toch dwars zitten zelfs toen ik thuis achter mijn computer zat. Het deed me terug denken aan mijn eigen keuzes en aan mijn eigen jeugd waar je voor dezelfde dilemma's' had gestaan.

Ik zou alle jongeren in deze positie het volgende advies willen geven:


De grootste fout die je in je leven kan maken is bang zijn om fouten te maken. Je moet nooit aan je zelf twijfelen want het gaat zich niet om het krijgen van een kans maar om het nemen van een kans. je bent geen helderziende en kan niet in de toekomst kijken dus ga gewoon voor elke kans. Indien je kansen niet aangrijpt, zal je altijd op dezelfde plek in je leven blijven staan.

Toen ik achttien was wist ik ook niet wat ik wilde worden. Ik ben allerlei trajecten afgegaan en heb advies gevraagd aan anderen. Ik wilde geld verdienen maar ook niet stilstaan wat leren betreft. De juiste keuze voor een carrière is altijd het vinden van werk wat je graag doet. Zolang je trouw blijft aan jezelf en je jouw eigen normen en waarden volgt, vind je ook je passie.

Als je investeert in je zelf kan je nooit verliezen. Je kan altijd nog van baan veranderen en nieuwe kennis vergaren en daar geld en energie in steken. Bij de mens hoort mislukking, schaamte en angst. Dit zijn heel normale gevoelens maar die moet je te boven zien te komen. Uiteindelijk zullen de unieke ervaringen de hoogtepunten van je leven worden.

Onze samenleving vraagt veel van de mens. Ze willen mensen op een voetstuk plaatsen en mensen willen promotie en materiële dingen. Het belangrijkste is echter dat die mensen vergeten dat het uiteindelijk draait om de kleine dingen in het leven. ben niet zo carrière gericht en focus je op het leven.

Mensen hebben geen aangeboren talent of gave om aan te voelen hoe jij denkt en hoe jij je voelt. Indien het om promotie gaat dan maak kenbaar of als je te verlegen bent om een meisje aan te spreken dan vertel haar dat. In het leven draait alles om communiceren. Vertel de mensen wat je denkt en wat je voelt en spreek de eerste woorden.

Grijp nieuwe kansen aan en onderneem actie. Je kan niet iets bereiken als je alleen maar op de bank hangt en televisie kijkt. Er is namelijk een groot verschil tussen weten hoe je iets moet doen dan het ook daadwerkelijk doen Accepteer verandering. Hoe goed of slecht de situatie ook is, hij gaat veranderen. Een verandering gebeurt alleen maar voor een bepaalde reden. het zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar wel de moeite waard.

Maak je niet te veel zorgen over anderen. In mijn jeugd leefde ik alleen maar voor anderen en dat heeft men niets gebracht. Deze mensen hebben me afgeleid van mijn eigen dromen en doelen.
Hun adviezen hebben tot niks geleid en zij maken geen deel van je leven meer uit als je onderuit gaat. Wat een ander van je denkt is niet belangrijk, alleen maar hoe jij jezelf ziet en hoe je je voelt over je zelf.

Wees altijd eerlijk met je zelf en naar anderen want gemoedsrust is zo belangrijk.
Praat met klasgenoten, leraren en vrienden en laat je inspireren. Indien je ook vertrouwen opbouwt begint eigenlijk pas het professionele werk. Je leert nieuwe mensen kennen en de daarbij behorende kansen.

Neem pauzes voor je zelf en pak af en toe de stilte. Gebruik deze tijd om te reflecteren, te plannen en te dromen. Denk productief en luister naar je gedachten. Stel vragen aan je hart en antwoorden komen dan vanzelf. Intuïtie is een diepe wijsheid in jezelf. Als je de juiste vragen stelt dan krijg je ook antwoord.

Emotioneel geluk is zo belangrijk. Een leven wat alleen maar geleefd wordt om anderen te imponeren is geen leven. Het is niet wat je zegt wat telt, maar het is dat mensen gevoel. respect voor ouderen., minderjarigen en iedereen daar tussenin. behandel iedereen zoals je zelf behandelt zou willen worden en heb zelfs geduld met je irriterende jongere broertje. Om te krijgen moet je geven dat is onze grootste beloning.

Je volgt jou hart en bent wie je bent, want je bent zo geboren. Sommigen van ons worden geboren als muzikant en communiceren met de snaren en maken spetterende gevoelens los. Anderen schrijven prachtige verhalen of raken het hart van iemand anders met poëzie. Ongeacht wat je ook doet in jou leven is bijzonder. Doe waarvoor je geboren bent en doe het met elke vezel in je lijf


Verspil je leven niet met het vervullen van andermans dromen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten